3stervertaling: Manon Smits en Pieter van der Drift
Uitgeverij Fantoom, november 2018

Louisiana, 1904. In de Bayou, het gebied waar de Mississippi uitmondt in drijfzand en veel kleine eilanden, hebben Te Trois, Eddie, Julie en Petit hun geheime hut en hun kano. Als Te Trois op een dag een blik opvist met drie dollar erin, besluiten ze via de Catalogus van Walker & Dawn een heus revolver te bestellen. Alleen bevat het pakje dat weken later arriveert geen revolver, maar een oud, kapot horloge. Een man die zegt vertegenwoordiger van Walker & Down te zijn, biedt hen 50 dollar voor het horloge, maar het blijkt dat meneer Walker maar liefst 4000 dollar uitlooft voor wie het horloge bij hem terugbrengt.
De vier vrienden besluiten zelf naar Chicago te gaan om het horloge terug te brengen. Het is een krankzinnig lange reis over de Mississippi en dwars door de Verenigde Staten; een spannende reis die in Chicago heel anders eindigt dan ze ooit konden verzinnen!

Wie begint aan Het mysterieuze horloge van Walker & Dawn proeft meteen de smaak van het lekkere lezen. De eerste verteller is Te Trois, na hem volgen Eddie en Julie en tenslotte Petit. Ze nemen je mee naar de Mississippi en naar het Chicago van rond 1900, waardoor je de radarschepen op de rivier meteen voor je ziet, evenals de heren met een strohoed, de dames met lange rokken, je voelt de zon branden en je ruikt de stank van de steden als New Orleans, St Louis en Chicago. De auteur is een tikje schatplichtig aan Huckleberry Finn, maar het kan ook aan de Mississippi liggen dat je telkens aan de boeken van Twain denkt.

Het boek is gedetailleerd, fantastisch en royaal geïllustreerd met pagina’s uit die Catalogus (een soort postorderbedrijf avant la lettre), met krantenberichten en met kaarten van de Verenigde Staten van rond 1900. Het is de moeite waard ze heel goed te bekijken, niet alleen omdat ze prachtig zijn, maar ook omdat ze aanwijzingen bevatten voor het verhaal. De illustraties dragen bij aan het gevoel dat je een heel oud boek aan het lezen bent.
Het slothoofdstuk, een soort epiloog, was niet echt nodig geweest, want het verhaal was al ten einde, al is het wel bevredigend om te weten hoe het verder ging met de vier avonturiers.
Het mysterieuze horloge van Walker & Dawn is een ouderwets spannend boek. Geschikt voor gretige avonturiers van elf jaar en ouder en voor iedereen die zin heeft om weer eens heerlijk te lezen.