3sterillustraties: Annemarie van Haeringen
Querido, september 2018

Bekroond met een Zilveren Griffel 2019 en een Vlag & Wimpel 2019 (illustraties)

Een bundel vol gedichten over dieren. En niet zomaar wat dieren, nee, het gaat over eenhoevigen: dieren met twee of vier tenen. Dat zijn dus nijlpaarden, giraffes en elanden. En bongo’s, sneeuwgeiten en Kaapse buffels. En nog veel meer andere dieren. Alleen de tapir hoort er dan weer niet bij, maar die sluipt dit boek binnen omdat hij een spreekbeurt gaat houden over eenhoevige dieren.

Bibi Dumon Tak schreef al verschillende fantastische en veelbekroonde boeken over dieren. Dat waren informatieve boeken die lazen als heerlijke dierenverhalen. Laat een boodschap achter in het zand bevat dierengedichten die ook lezen als proza én intussen een hoop informatie bieden over dieren met twee of vier tenen. Een wonderlijke criterium; je moet tenslotte ergens op selecteren als je over dieren wil schrijven. Dus lees je een advertentie van een wilde kameel die een vrouwtje zoekt, want er zijn nog maar weinig wilde kamelen over op de wereld en deze mannetjeskameel vindt het hier zo stil en leeg (kinderen geen bezwr). Of je leest de appjes van een wild zwijn en een gewoon varken (Hou je tam, hè?). Of een interview van een dikdik met een nijlpaard. Of een In Memoriam voor de Pyrenese steenbok (Celia hield van gras, mos en kruiden). Of die spreekbeurt van de tapir. Of…

Wat een geweldig boek! Het is net of je een heel bijzondere dierentuin bezoekt, boordevol dieren die elk weer op een andere manier beschreven worden. Daarbij zijn ook de illustraties van Annemarie van Haeringen om van te smullen. Zie dat lieve hertje Bambi eens over de rode loper dartelen! Op zijn dunne pootjes huppelt hij het grote bos in, precies zoals hem in het bijbehorende gedicht geadviseerd wordt. (Get a life / Bambi! / Verlaat de rode loper / en word een bok). De kleine kantjil zit bijna verstopt tussen alle bladeren en slierten in het oerwoud van Zuid-Oost Azië, want hij is tenslotte maar 25 cm hoog en heeft ‘hoefjes zo klein als vingertopjes’. En op de rug van die enorme giraf staan twee aandoenlijke rode laarsjes.

Een bundel om te koesteren, voor iedereen die over dieren wil lezen. Het maakt niet uit hoe oud je bent; een bezoek aan zo’n mooie dierentuin blijft tenslotte altijd een feest.