3sterQuerido, maart 2013

Samuel is met zijn ouders en zijn broer Jorre een week op vakantie op Texel. Meteen de eerste dag komt hij Tess tegen; een meisje dat boordevol plannen zit en met Samuel een wals wil oefenen op het parkeerterrein bij de dokter. Haar leven hangt daarvan af, zegt ze.
Tess’ vader houdt namelijk van dansen. Tess kent haar vader niet, maar is een tijdje geleden achter zijn naam gekomen. Ze heeft hem daarna gegoogeld en een plan bedacht om hem naar Texel te lokken. Dat is gelukt: de man komt de volgende dag met zijn vriendin naar het vakantiehuisje van Tess’ moeder, omdat hij denkt dat hij een prijs gewonnen heeft. Tess wil de komende week undercover haar vader leren kennen. Als hij leuk genoeg is, zal ze hem vertellen dat zij zijn dochter is.

Natuurlijk gaat zoiets altijd anders dan je van tevoren hoopt. Samuel moet Tess helpen om de week op rolletjes te laten lopen. De moeder van Tess mag namelijk niets in de gaten krijgen. En wil Tess’ vader wel een dochter hebben?
Tess is een wat raar meisje, maar mogelijk is ze erfelijk belast, want haar vader lijkt ook niet helemaal goed bij zijn hoofd. Het is een beetje vreemd dat hij onmiddellijk naar Texel afreist als hij ‘zomaar’ een reisje naar dat eiland gewonnen heeft. Texel is een goede locatie voor een vakantie-avontuur van een week. De grens in de tijd zorgt ervoor dat Tess haast heeft; het is erop of eronder. Met haar zit de lezer op spelden: gaat ze haar vader vertellen wie ze is, of durft ze uiteindelijk toch niet? Gelukkig is Samuel er, die zijn hoofd erbij houdt. Samuel is een heerlijk denkerig jongetje dat zich zorgen maakt of de laatste dinosaurus heeft geweten dat hij de laatste was toen hij doodging. Ook Samuel maakt in een week tijd een ontwikkeling door, waardoor hij niet louter de ‘aangever’ van energieke Tess is, maar een zelfstandig functionerend personage.

Nu Anna Woltz de overstap naar Querido heeft gemaakt, gaan haar boeken met sprongen vooruit. Toen ze nog bij Leopold zat, waren haar boeken redelijk, maar wekten de indruk dat ze te snel op de markt werden gebracht. Over Mijn bijzonder rare week met Tess is duidelijk langer nagedacht. Het verhaal steekt goed in elkaar en de taal is echt mooi. Het boek is geschikt voor lezers vanaf tien jaar.