3sterQuerido, oktober 2017

Het is 1602. Zain woont in Salee in het huidige Marokko. Zijn vader is een beroemde, rijke piraat, zijn moeder een Nederlandse vrouw die ooit door zijn vader geroofd is. Ze is stiekem nog steeds een Christen en voor Zain voelt dat als een schande. Hijzelf is nota bene de beste leerling van de Koranschool! Dat is ook de reden dat hij met een schip naar Istanboel mag, om daar te studeren aan de paleisschool.
Op weg naar Turkije wordt het schip gekaapt door Spanjaarden. Zain moet als slaaf werken op een galeischip dat naar het noorden gaat. Er wordt namelijk een oorlog uitgevochten tussen de Spanjaarden en de opstandelingen in de Nederlanden. Het schip waar Zain op meevaart, komt terecht in stormen en in een zeeslag met de Engelsen. De admiraal belooft de slaven de vrijheid als ze veilig in de haven van Sluis aankomen, maar hij houdt geen woord. Tijdens de Zeeslag bij Sluis moeten de slaven opnieuw roeien, daarna brengen ze tijdens het beleg van Sluis de winter door in een schuur. Zain wil terug naar Salee. Hij ontsnapt, maar hoe moet hij in dat koude en natte Zeeuws-Vlaanderen in leven blijven?

Opnieuw beschrijft Rob Ruggenberg episodes uit de geschiedenis van Nederland die niet zo bekend zijn. Het beleg van Alkmaar of Leiden kent iedereen, maar wie weet er van het bijna vergeten stadje Sluis in Zeeland? Het klopt dat er buiten Sluis ongeveer 1400 of 1500 galeislaven gevangen hebben gezeten; na het Beleg waren er nog zo’n 400 over. Over het leven van die slaven is vrijwel niets bekend, maar het is aannemelijk dat er heel wat van hen zijn omgekomen door alle ellende die Ruggenberg beschrijft.
Het Zeeuwse deel van het verhaal is mooi verweven met het deel dat speelt in de sfeer van piraterij en van Salee, al is het een tikje toevallig dat Zain een Nederlandse moeder heeft, daardoor redelijk Nederlands spreekt en dan ook nog naar Nederland verscheept wordt. In Piratenzoon zijn vele historische figuren door het verhaal geweven: belangrijke en minder belangrijke mensen die echt geleefd hebben, of over wie er legenden bestaan.

Voor wie meer wil weten, is er opnieuw een website rondom het boek (www.piratenzoon.nl), waarop het heerlijk snuffelen is naar details en informatie. Piratenzoon is een boek dat aan de verwachtingen voldoet: een fijn, goed gedocumenteerd en spannend historisch verhaal, geschikt voor gretige lezers vanaf elf jaar.