4stervertaling: Petri Hoogendijk
illustraties: Jade van der Zalm

Ploegsma, februari 2022

Alfred kan vaak niet slapen. Dat komt omdat hij zich zorgen maakt: hij is alweer dagen alleen thuis en zijn vader is dit keer vergeten om geld voor eten in de keukenla te leggen. Geen idee wanneer zijn vader terugkomt en wie zijn moeder is, dat weet Alfred niet.
Als hij zich op een nacht weer heel alleen voelt, wordt er opeens een krant bezorgd, plus een boterham, warme sokken en een appel. De geheimzinnige krantenbezorger heet Amanda. Ze helpt kinderen als Alfred die ‘vergeten’ zijn. Alfred gaat met haar mee en helpt op zijn beurt Amanda weer met klusjes in huis en met het bezorgen van kranten. Voor het eerst in zijn leven voelt hij zich ergens veilig en thuis.
In Amanda’s rommelige huis ligt een oude radiozender. Alfred begint met radio-uitzendingen voor vergeten kinderen: Radio Popov. Dat is fantastisch om te doen. Intussen is zijn vader terug van zijn zakenreis en is hij op zoek naar zijn zoon. Maar Alfred wil bij Amanda blijven!

In Finland is Radio Popov bekroond met een belangrijke kinderboekenprijs en dat is niet voor niets. Radio Popov en de vergeten kinderen zuigt je vanaf de eerste bladzijde naar de steenkoude flat waar Alfred hongerig probeert te slapen. Wat een verrassing als hij dan midden in de nacht iemand hem op onverwachte wijze te hulp schiet! En natuurlijk wil je weten wie hem die boterham brengt en voor je het weet ben je al op bladzijde 87 en is daar de eerste radio-uitzending van Radio Popov.
Het tempo van het boek is rustig en er worden veel spannende lijnen uitgezet. Daarom is het wel jammer dat de ontknoping van het boek ineens vrij snel gaat. Op het nippertje wordt er nog een intrigerend personage opgevoerd, maar als je deze Nina beter wil leren kennen, is het boek uit. Is Radio Popov en de vergeten kinderen het eerste deel van een serie? Dat is te hopen. Ten eerste omdat je nóg wel zo’n lekker boek wil lezen en ten tweede omdat je wil weten hoe het verder gaat met al die kinderen - en met Alfred en Nina in het bijzonder.

Radio Popov is een ouderwets-lekker boek: goed verteld, gewoon van a tot z, beetje spannend, beetje zielig, beetje gezellig; alles wat in een fijn boek moet zitten, zit erin. Een toegankelijk (en dik) boek, geschikt voor gretige lezers vanaf tien jaar.