5sterillustraties: Floor de Goede
Uitgeverij Nieuwezijds, juli 2021

Groep 7 van de Rover Hoepsikaschool vindt de rekenles maar saai: allemaal van die stomme rijtjes met sommen! Dat heeft toch niks met hun eigen leven te maken? Gelukkig vinden hun juf en meester dat ook. Samen besluiten ze een rekenexperiment te starten: elk kind van de klas mag één vraag bedenken die belangrijk is voor zijn of haar leven én die iets met rekenen te maken heeft. Elke week wordt er één vraag behandeld.
Patrick wil weten hoe lang je erover doet om naar de maan te wandelen – als er dus een brug zou zijn. Diede wil weten hoe je een toetje maakt voor zeven personen, als het recept maar voor vier is. Romée wil weten of je een bad kunt nemen in je eigen tranen. Mick wil weten hoeveel mensen kunnen tillen als ze mierenkracht hadden. Het is duidelijk: de rekenles wordt veel en veel leuker als je zelf mag bepalen wat je uit wil rekenen!

Wat gebeurt er als je een schrijver, een wiskundige en een illustrator loslaat op het thema ‘rekenen’? Dan krijg je een geweldig boek! Je krijgt een (klein) kijkje in het leven van de 24 kinderen van groep 7, een gewone klas met druktemakers en teruggetrokken kinderen, met beste vriendinnen en met vriendengroepjes, met voetballers en bakkers, met dierenvrienden en ijsjeseters. En met heel veel vragen waar je (eventueel met hulp van internet) zelf een antwoord op kunt vinden, door logisch na te denken en te rekenen! En soms moet je gewoon toegeven dat een antwoord niet bestaat. Niemand kan bijvoorbeeld precies zeggen wat het grootste getal is, want er is altijd iemand die dan zegt ‘dat is het grootste getal, +1’.

Rekenen voor je leven is een boek waarmee je de ‘taalkinderen’ ongemerkt aan het rekenen krijgt en de rekenaars aan het lezen. Zelfs de grootste niet-lezer kan met dit boek vooruit, want voor een deel bestaat het uit geestige, stripachtige pagina’s van Floor de Goede.
Dit boek biedt bovendien massa’s ideeën voor juffen en meesters in de bovenbouw van de basisschool. Waarom ga je niet ook lesgeven zoals meester Tuur en juf Tine?
Rekenen voor je leven hoort in elke schoolbibliotheek thuis. Een grappig, origineel, afwisselend, spetterend en machtig interessant boek voor lezers van tien jaar en (veel) ouder.