3sterPloegsma, februari 2020

Julia is een heel gewoon meisje dat denkt dat ze geen hurken heeft (want ze kan niet op haar hurken zitten), dol is op detectiveboeken lezen en door haar moeders naar yogales gestuurd wordt om te leren ontspannen. Want Julia piekert zo veel.
De yogales is op een zoldertje boven de bibliotheek. Op een avond nemen Julia en Manus (een jongen die ook aan yoga doet) stiekem een kijkje in de bieb. Ze vinden een sleutel die in een schilderijlijst ligt. Hoe komt die daar?
In de bieb wordt de laatste tijd vaak iets gestolen. Julia en Manus besluiten, net zoals de kinderen uit hun favoriete detectivereeks, op zoek te gaan naar de dief. Ze krijgen hulp van Maryam, de dochter van de bibliotheekdirecteur. Er komen zó veel mensen in de bieb en je kunt ze onmogelijk allemaal in de gaten houden. En hoe goed kennen Julia, Manus en Maryam elkaar nou? Kunnen ze elkaar wel vertrouwen?

Sleutels speelt zich af in de bibliotheek van Haarlem. Het moet een ingewikkeld oud gebouw zijn, met veel trapjes, gangen en kamertjes. Als je online een kijkje neemt, zie je inderdaad foto’s van een fantastische zolder met oude balken. Voor wie het gebouw niet kent, is de plattegrond van de bieb is - ook na twee maal lezen - een raadsel; waar speelt wat zich nou af?
Ook verder is Sleutels nogal onoverzichtelijk. Het zal allemaal wel ergens in het boek staan, maar al dat gedoe met die sleutels en die diefstallen en de slang in de kelder en de mensen die door de bibliotheek sluipen als er eigenlijk niemand hoort te zijn; het maakt het verhaal nogal rommelig.
Julia is duidelijk niet populair in haar klas, ze is tobberig, een lezer, een kind dat sociaal wat onhandig is. Manus trekt gewoon zijn eigen plan. Op zich heel geloofwaardig dat deze twee buitenbeentjes bevriend met elkaar raken. Wel is het raar dat een wat bangig meisje als Julia zich laat meeslepen in zo’n avontuur. Je moet maar durven: ’s avonds laat die donkere bieb binnen sluipen, terwijl je hoopt dat er niemand meer in het gebouw is.

Sleutels mikt vooral op de spanning en het detective-element, terwijl eigenlijk de achtergrond van de kinderen veel interessanter is. Julia is een prettige hoofdpersoon; ze vertelt het verhaal in de ik-vorm en je kunt goed met haar meeleven. Sleutels is een boek voor speurders en liefhebbers van detectives van negen jaar en ouder.