3sterillustraties: Karst-Janneke Rogaar
Querido, april 2012
Bekroond met een Gouden Griffel 2013

Hidde heeft een hobby: in de geheime kelder onder hun huis verzamelt hij insecten. Hij heeft sprinkhanen, krekels, kevers, wormen, slakken… Hij kweekt ze, hij verzorgt ze, praat tegen ze. De beestjes zijn z’n vrienden, want verder gaat hij met bijna niemand om. Niemand weet van het bestaan van de kelder, behalve zijn oudere broer Jeppe. Die heeft de kelder aan Hidde ‘gegeven’ als Hidde belooft zijn mond te houden over hun Geheim. En nu wil Jeppe ineens de kelder terug hebben, om er zijn drumstel in te zetten! Dat wordt oorlog, besluit Hidde, want hij is niet van plan zijn insectenverzameling zomaar op te geven. Hij probeert dus van alles om Jeppe uit de buurt van de kelder te houden. Niets helpt. Dan zet Hidde zijn geheime wapen in: als Jeppe de kelder inpikt, zal Hidde het Geheim verraden..!

Hidde is een eigenaardig jongetje. Omdat hij geprobeerd heeft om een spin met een vlinder te kruisen (en zo een ‘spinder’ te maken voor het meisje op wie hij in stilte verliefd is) wordt hij Spinder genoemd. Hij is een insecten-nerd, zegt Jeppe, en daar heeft Jeppe wel gelijk in. Jeppe zelf is een etter. Onbegrijpelijk hoe hij het bloed onder de nagels van zijn jongere broertje uit pest. Pas helemaal aan het einde van het verhaal blijkt dat hij ook een menselijke kant heeft. Broers kunnen aardig met elkaar overhoop liggen, dat blijkt wel weer. Hun moeder is half overspannen en heeft letterlijk niets in de gaten.
Het Geheim van de broers houdt de spanning in het verhaal. Het moet iets te maken hebben met de dood van hun oudste broer Ward, ook al beweert Hidde in eerste instantie dat hij er weinig over kan vertellen omdat hij het ‘vergeten’ is. Het Geheim is inderdaad heftig. Genoeg om toch nog een overtuigend eind aan Spinder te geven.

Het boek dat je leest, is het dagboek van Hidde. Hij vertelt over de paar weken waarin Jeppe probeert de kelder in te pikken en hoe hij zelf zijn best doet dit te voorkomen. Zijn wanhoop is goed in te voelen, zeker als Jeppe zijn dagboek vindt en er ook stukjes in kalkt. Spinder is geïllustreerd met tekeningen van Hidde: insecten, cartoons, plattegrondjes.
Na Dissus (Querido, 2010, Gouden Griffel 2011) is Spinder een redelijk toegankelijk boek en een terechte winnaar van de Gouden Griffel 2013. Spinder is geschikt voor lezers vanaf tien jaar.