3sterVan Holkema & Warendorf, september 2012

Het zuiden van Nederland, ongeveer 1400. De vader van Thies is bouwmeester van de nieuwe kathedraal en het is de bedoeling dat Thies hem later opvolgt. Een kathedraal bouwen duurt namelijk jaren en jaren. Maar Thies weet nog niet zo goed wat hij wil. Misschien wordt hij wel liever toneelspeler. Dan leert hij Mette kennen. Zij is de dochter van een stenensjouwer bij de kathedraal. Mette is blind, maar ze is nieuwsgierig naar de wereld om haar heen. Thies beschrijft voor haar hoe de kathedraal gebouwd wordt. Maar niet iedereen is het eens met de bouw van de kathedraal en Thies mag van zijn vader niet met een arbeidersmeisje omgaan. Wanneer Mette’s vader door een ongeluk overlijdt, moet Mette bij een tante gaan wonen. Die tante drijft een soort bordeel. Thies probeert van huis weg te lopen om Mette daar weg te halen. Per ongeluk ontdekt hij hoe het komt dat de bouw van de kathedraal gesaboteerd wordt. Mette wordt ondergebracht bij een andere tante in een vrouwenklooster en Thies besluit toch zijn vader op te volgen als bouwmeester.

Een historische roman van Jacques Vriens is toch wat anders dan zijn ‘schoolboeken’. Thies gaat overigens wel naar school: een kloosterschool bij de broeders waar hij het niet zo naar zijn zin heeft. Voor een jongen in 1400 is het wat vreemd dat hij niet meer respect toont voor de monniken; hij durft zelfs brutaal te zijn en in opstand te komen, terwijl hij verder een stuk schijteriger is dan bijvoorbeeld Mette.
Het duurt lang voor het verhaal goed op gang is. Het decor voelt niet echt middeleeuws aan, al doet de auteur zijn best om details uit het verleden toe te voegen. De personages denken en handelen te 21e eeuws; dat is volgens mij het probleem. Wie zich hier niet aan stoort, leest een lekker verhaal over een jongen en een meisje die graag bevriend willen zijn, maar door de omstandigheden worden tegengehouden.

Het verhaal wordt verteld in de derde persoon enkelvoud, vanuit het perspectief van Thies. Het boek eindigt met een epiloog 30 jaar later: Thies is zijn vader opgevolgd en de kathedraal is bijna af. Bij de inwijding komt een zuster uit een naburig klooster zingen en dat is natuurlijk Mette. Hun levens zijn anders gelopen dan ze als kind hadden gedacht. Strijd om de kathedraal (een titel die niet helemaal bij het boek past) is geschikt voor lezers vanaf tien jaar.