3sterKluitman, oktober 2019

André schrikt zich wild als ineens zijn computer gehackt is. Hij kan nergens meer bij en de hacker wil 600 euro in bitcoins van hem.
Voor een werkstuk voor maatschappijleer besluit André een website te gaan bouwen om mensen te waarschuwen tegen hackers en over wat je moet doen om je beter te beschermen. De broer van zijn leuke klasgenote Sanne weet heel veel van computers, cybercriminaliteit en hacken. André vraagt hem om hulp.
André begint met vloggen over dit onderwerp. Al snel krijgt hij een reactie van DarkHacker13, die hem waarschuwt om snel te stoppen met zijn vlog en site, omdat er anders nare dingen gaan gebeuren. Dat klopt, want onder André’s naam verschijnen er daarna allemaal rare berichten op Whats-app. Vervolgens wil niemand in de klas meer met André te maken hebben. Bovendien hackt Darkhacker13 ook nog de website van de school en krijgt André de politie op zijn dak. Dankzij de aanwijzingen van André weet de politie vervolgens een zware internetcrimineel op te sporen.

Het verhaallijntje in What the h@ck! is dun en de ontknoping weinig geloofwaardig; verwacht dan ook geen literair meesterwerk. Maar verder is het boek de moeite van het lezen zeker waard. Door wat André overkomt, ga je nadenken over je eigen onlinegedrag. Wanneer heb je zelf voor het laatst je wachtwoorden veranderd? Hoe gemakkelijk te raden zijn die wachtwoorden? Klik je snel bijlages in je mail aan? Gebruik je nicknames? Installeer je updates? Hoe gemakkelijk te hacken ben jij?

Het tweede deel van het boek geeft informatie over cybercriminaliteit en hoe jij je ertegen kunt wapenen. Op een heldere manier wordt uitgelegd hoe cybercriminelen doorgaans te werk gaan. Je krijgt daarna praktische tips voor een sterk wachtwoord of voor hoe je nep-mails kunt herkennen. Ook zijn er waarschuwingen voor kwaadaardige apps en sexting. Dit deel van het boek is erg interessant, niet alleen voor jongeren, maar ook voor iedere andere computer- of smartphonegebruiker. Het heeft bovendien een aantrekkelijke vormgeving, waardoor het boek ook gemakkelijk gelezen gaat worden door de minder gretige lezers.
What the h@ck! is geschikt voor een grote groep lezers van elf jaar en ouder.