3stervertaling: Imme Dros
Leopold, oktober 2018

Wat moet je doen als je op de laatste dag voor de kerstvakantie uit school komt en er een envelop op de voordeur zit geprikt met een treinkaartje erin en de mededeling dat je maar naar het Winterhuis Hotel moet gaan, omdat je tante en oom (bij wie je woont) drie weken op vakantie zijn? Er zit niks anders op: je stapt in de trein en gaat op weg.
Maar Elisabeth boft, want het Winterhuis Hotel is werkelijk fantastisch. Er is bijvoorbeeld een keuken waar heerlijk snoep wordt gemaakt, een filmzaal en een vijver waar je op mag schaatsen. Bovendien treft ze er verschillende aardige mensen, waaronder Freddy, een jongen van haar eigen leeftijd. Freddy maakt haar wegwijs in het hotel en toont haar onder andere de enorme bibliotheek. Daar vindt Elisabeth een boekje dat Een handleiding voor kinderen heet. Ze leent het, zonder dat ze vertelt dat ze het heeft meegenomen. Dat is weliswaar verboden, maar het boekje oefent zo’n aantrekkingskracht uit op Elisabeth, dat ze wel móét. Er staat een geheimzinnige code in waarmee je boodschappen kunt ontcijferen. En zo ontdekt Elisabeth dat er een vloek rust op het Hotel en dat ze de tijd heeft tot oudejaarsavond om die vloek op te heffen. En dat is al over een paar dagen…

Dankzij de mooie stofomslag (met echte raampjes!) ziet Winterhuis Hotel eruit als een boek dat je meteen oppakt om erin te bladeren. Bovendien prijst niemand minder dan Tonke Dragt het boek aan als ‘heel bijzonder en origineel’.
Nu wil je niets liever dan Winterhuis Hotel binnenstappen en er ook logeren, drie verrukkelijke weken lang. Alleen die bibliotheek al! Elisabeth is een leeskind (en de kinderen die aan Winterhuis Hotel beginnen, zijn dat waarschijnlijk ook; het is een pil van 319 bladzijden), dus je popelt om langs de kasten te dwalen. Met de vondst van het boekje gaat het verhaal echt lopen, al zijn er dan al heel wat spannende lijnen uitgezet. Op de Vigenère-code (uit 1553!) moet je echt puzzelen; die is heel ingewikkeld. Maar ook voor wie de code laat voor wat hij is, is het verhaal prima te volgen.

Winterhuis Hotel is een pittig boek om lekker op te puzzelen, of om ademloos mee te speuren en samen met Elisabeth en Freddy de vloek op te heffen. Heerlijk boek voor in de kerstvakantie, geschikt voor lezers van elf jaar en ouder.