3sterillustraties: Sylvia Weve
Gottmer, november 2018

Bekroond met een Zilveren Griffel 2019

De verhalen in dit boek zijn al zeker 2000 jaar oud. De Romeinse dichter Ovidius schreef ooit de Metamorfosen; een heel lang gedicht met diverse Romeinse goden in de hoofdrol.
In Zo kreeg Midas ezelsoren worden 23 verhalen uit de Metamorfosen opnieuw verteld. Een aantal van die verhalen is nog steeds heel bekend. Neem koning Midas die wenste dat alles wat hij aanraakt in goud zal veranderen: Midas’ wens gaat in vervulling / zoals Bacchus heeft beloofd. / Die denkt: hiervan krijgt de koning / spijt als haren op zijn hoofd. En daar heeft Bacchus gelijk in, want Midas kan nu uiteraard niets meer eten of drinken: Hoe kon ik zo’n stomme wens doen! / O, ik ben een idioot! / Help mij, Bacchus, smeek ik u. / Want al dat goud wordt nog mijn dood.’

In toegankelijke taal, op rijm en met zinnen in een verrukkelijk metrum vertelt Maria van Donkelaar de bekende en de minder bekende verhalen over de Romeinse goden na. Narcissus die verliefd werd op zijn eigen spiegelbeeld: Met zijn handen in het water / heeft hij zijn gezicht gestreeld. / Maar hij kreeg het niet te pakken; / ’t was zijn eigen spiegelbeeld. Ariadne, die met haar lange draad Theseus uit het labyrint redt. De reus Atlas die in een gebergte verandert. Atalanta, de beeldschone Olympisch kampioene. Dus je snapt dat elke jongen / watertandde bij ’t idee / om met haar te mogen trouwen. / Atalanta zei: ‘No way!’
Laat het vervolgens maar aan Sylvia Weve over om bij elk verhaal wervelende illustraties te maken. Woedende goden, verliefde prinsen, een kudde met een massa koeien, vuurrode harten die doorboord worden, galopperende paarden, prinses Europa in een donkerblauw badpak met een kring van gele sterren, ja, er valt ook nog wat te lachen in dit boek.

Nog afgezien van die illustraties en de heerlijke verhalen is Zo kreeg Midas ezelsoren een verrukkelijk boek om hardop voor te lezen. Als er niemand wil luisteren, lees je ze gewoon voor aan jezelf. Dit boek moet je hóren (met of zonder ezelsoren).
Zo kreeg Midas ezelsoren is een boek dat op iedere boekenplank thuishoort. Verhalen van 2000 jaar oud zijn weer springlevend. Een o-zo fijn boek voor lezers van acht jaar en ouder.