3sterillustraties: Marja Meijer
Van Holkema & Warendorf, april 2018

Indy’s moeder was vroeger verliefd op de filmheld Indiana Jones, en daarom heet Indy dus Indy. Zelf zegt hij dat hij naar ‘indianen’ is genoemd. Indy weet alles van indianen. Zijn grote held is Sitting Bull, de indiaan die kan stilzitten alsof hij uit een rots is gehakt. Stilzitten is iets wat Indy absoluut niet kan. Zijn indianennaam is dan ook Springende Stier, want Indy heeft ADHD. ‘Alle Dagen Hartstikke Druk,’ zegt zijn moeder, maar Indy denkt dat het ook ‘Alle Dagen Helden Daden’ kan zijn.
Het is moeilijk om ADHD te hebben. Meester Tim krijgt een punthoofd van Indy, andere kinderen willen niet met hem spelen omdat hij zo druk en onhandig is en gevaarlijke dingen doet. En dan willen de grote mensen ook nog dat hij naar een andere school gaat! Daar heeft Indy mooi geen zin in. Toch is het op de Beukenhof leuker dan Indy had verwacht. Indy is niet slecht, hij is alleen maar druk. Dat gaat nooit over, maar dat geeft niet. ‘Als je maar gelukkig bent,’ zegt zijn moeder.

Alle Dagen Hartstikke Druk geeft een mooi kijkje in het chaotische hoofd van een kind met ADHD. Indy volgt al zijn impulsen. Dat levert soms grappige gedachten en associaties op, maar ook vaak ongelukjes of ongelukken. Tegelijk begrijp je dat het voor Indy onmogelijk is om te luisteren en zich te gedragen als andere kinderen. Zijn gedachten stuiteren alle kanten uit en hij stuitert met zijn gedachten mee.
Voor Indy’s omgeving is het wel eens slikken, want van zo’n jongetje dat eerst doet en dan pas denkt, word je horendol. Schrijnend is het om te merken dat andere kinderen niet met Indy willen of mogen spelen. In zijn enthousiasme en onhandigheid weet Indy niet hoe hij met andere kinderen moet omgaan. Vriendjes maken en samen spelen, lukt hem pas als hij naar het speciaal onderwijs gaat.

Alle Dagen Hartstikke Druk verscheen eerder in 2008. Het boek is opnieuw opgepoetst en uitgegeven. Het is een toegankelijk geschreven boek dat in iedere schoolbibliotheek thuishoort, al is het maar om begrip te kweken voor dat ene lastige, overactieve kind dat in bijna elke klas wel zit. Zo snel beland je anno 2018 niet meer in het speciaal onderwijs.
Geschikt voor lezers van negen jaar en ouder.