3sterillustraties: Fleur van der Weel
Querido, augustus 2013

Opgenomen in de bundel Bijzondere beesten en Doodgewone dieren

De muis. De mug. De naaktslak. De koolmees. Het zevenstippelige lieveheersbeestje. Allemaal dieren die je heel vaak ziet. Heel gewone dieren dus.
Nee hoor. Deze dieren zijn helemaal niet gewoon. Neem nou bijvoorbeeld die muis. Vrouwtjesmuizen zijn bijna altijd zwanger. Die babymuizen krijgt ze het liefst van het sterkste mannetje in de buurt, want dan zijn die baby’s ook ijzersterk. Maar wat doet ze als ze tijdens haar zwangerschap een sterker mannetje tegenkomt? Dan gooit ze zomaar die ongeboren baby’s haar buik uit en paart ze daarna met dat nieuwe mannetje. Resultaat: superbaby’s!
Zo valt er over elk gewoon dier wel wat te vertellen. Het gaat van de blauwe reiger tot de zilvermeeuw en van de wesp tot de vos. Veertig doodgewone dieren die veertig uiterst bijzondere beesten blijken.

Wie Bibi’s bijzondere beesten boek (2006) of Winterdieren (2011) al gelezen heeft, kent het concept: veertig korte verhalen van hooguit twee bladzijden over een dier. Het leest bijna als fictie, maar Bibi’s doodgewone dierenboek is informatief. Het boek is wat minder verrassend dan zijn twee voorgangers. Dit komt deels omdat je alle dieren die besproken worden al kent (en dus geen wonderlijke beesten als het hengelvisje of de narwal leert kennen) en deels omdat bij het derde boek de verrassing er een beetje af is.
Dit neemt niet weg dat je ook het doodgewone dierenboek moeilijk weg kunt leggen als je eenmaal begonnen bent met lezen. Omdat het korte stukjes zijn, denk je telkens ‘ah, nog ééntje’ en voor je het weet, is het boek uit. Bovendien komt de auteur soms even terug op een dier dat al eerder besproken is, of dat nog gaat komen, zodat je telkens terug- of verder bladert en gretig doorleest.

Bibi’s doodgewone dierenboek is geïllustreerd met mooie en grappige zwart-wit tekeningen van Fleur van der Weel, die soms net iets te donker uitvallen. Door de korte verhalen is het boek erg geschikt voor kinderen die houden van een kleine spanningsboog. Het is fijn lezen (en tussen de bedrijven door ook nog wat leren over dieren die je elke dag ziet) voor lezers vanaf acht jaar.