3sterillustraties: Annet Schaap
Van Holkema & Warendorf, september 2016

Op een dag krijgt Bibi een briefje van Botje. Botje is een kleine robot met 94 gigabite RAM-geheugen, maar ze is ook het robot-vriendinnetje van Bibi. Botjes maker, Appie Eensteen, is van de trap gevallen en hij is nu weg. Botje weet niet waarheen. Samen met hun vriendje Midas gaan Bibi en Botje op zoek naar Appie.
Appie is opgenomen in een soort ziekenhuis: het hersenherstelcentrum. Hij lijdt namelijk aan memoria oblitus, een zeldzame vorm van acuut geheugenverlies. Hij weet niet meer wie hij is en hij herkent Botje niet meer als zijn eigen uitvinding. Al de tijd dat Appie in het hersenherstelcentrum is, kan Botje natuurlijk bij Bibi logeren, geen probleem. Maar op een dag valt het robotje in een vijver en daar kan ze niet tegen. Botje wordt erg ziek en alleen Appie kan haar helpen. Maar dan moet hij wel eerst zijn geheugen terug hebben. Wat nu?

In 2015 verscheen Botje, het vertederende verhaal over een echt-levend robotje dat dol is op olijfolie en op voorlezen. Het boek werd terecht populair en dan kun je er op wachten: er komt een tweede deel. Botje en de zeven schroefjes is opnieuw lief en grappig, maar het is net als met de Superjuffie-boeken: heel leuk, maar meer van hetzelfde. Dat Botje ’s nachts met haar handje in het stopcontact moet slapen om opgeladen te worden, dat weten we al, net zoals haar andere grappige eigenschappen. Natuurlijk is het spannend als Botje in het water valt, want iedereen begrijpt dat een robotje niet tegen water kan. Echt verrassend kun je de ontknoping niet noemen. Een boek als dit hoort helemaal goed af te lopen en dat gebeurt gelukkig ook.

Botje en de zeven schroefjes is prettig lezen; als je Botje uit hebt, kun je naadloos verder. Het boek is opnieuw royaal geïllustreerd met zwart-wittekeningen van Annet Schaap. De boeken zijn onafhankelijk van elkaar te lezen, maar het is wel handiger om met het eerste deel te beginnen. Door de afgeronde hoofdstukken is Botje en de zeven schroefjes ook heel bruikbaar als voorleesboek in de klas. Geschikt voor lezers vanaf acht jaar, voorlezen kan vanaf ongeveer zes. Bliep bliep!