3sterillustraties: Elly Hees
De Fontein, september 2016

Het land Costa Banana wordt bestuurd door president Pablo Fernando. In feite is Fernando een soort dictator, maar wel een heel kinderachtige. Hij bedenkt allerlei rare wetten (“baby’s moeten een Fernando-knuffel hebben. Als ze er geen hebben, worden ze verbannen naar een onbewoond eiland”) en iedereen moet inzien hoe briljant hij is.
Wanneer Fernando op tv een show ziet van de hypnotiseur Ravi Ravioli, wil hij dat de man onmiddellijk in het paleis komt wonen. Ravi moet hem leren hypnotiseren. Als Fernando kan hypnotiseren, steekt hij de presidenten van de Verenigde Staten, Colombia en Frankrijk zo in zijn zak. Fernando’s zoon Fico is diep onder de indruk van Ravi, maar dochter Rosa vertrouwt de man niet. Ze ontdekt dat Ravi een bedrieger is die goocheltrucjes uithaalt en die snode plannen heeft. Hoe moet ze die gladde griezel stoppen?

Het landje Costa Banana kennen we al uit De Gruwelijke Generaal (2015). Dit tweede deel is onafhankelijk van het eerste te lezen, al is het wel leuker om met de Generaal te beginnen, omdat je dan beter op de hoogte bent van de wat vreemde gang van zaken in Costa Banana.
Dat Ravi Ravioli niet te vertrouwen is, begrijp je vanaf de eerste bladzijde waarop hij opduikt. Alleen Rosa heeft dit ook in de gaten; zij is opnieuw de slimme hoofdpersoon die uiteindelijk de slechterik ontmaskert, al is ze ‘maar’ en meisje. Opnieuw krijgt ze hulp van haar aardige onderwijzer en uiteindelijk ook van haar broertje Fico. De lezer kan heerlijk met haar meeleven, en –griezelen.

Al met al lijkt De ongelooflijke Ravi Ravioli sprekend op zijn voorganger De Gruwelijke Generaal. Het is een hilarisch boek in de sfeer van Tosca Menten, dat waarschijnlijk flink gaat scoren bij de Kinderjury van 2017. Grappen en grollen, hier en daar een tikje griezelig, met plezier en vaart verteld, zo nu en dan flink over de top, maar ook een toegankelijk verhaal dat door heel veel kinderen gretig gelezen zal worden. Geschikt voor een grote groep lezers van negen jaar en ouder.