3sterillustraties: Rick de Haas
Leopold, september 2015

Winnaar van de Prijs van de Nederlandse Kinderjury 2016!

Op een nacht wordt Melle wakker omdat er iets op de rand van zijn bed zit. Het lijkt op een bolletje wol met armpjes en beentjes. Zodra Melle het licht aandoet, is het bolletje verdwenen. Niemand wil geloven dat er zo’n wezentje in Melle’s kamer zat, ook papa niet. Toch hoort Melle een telefoongesprek tussen papa en een onbekende, waarin papa vertelt dat Melle een ‘Gorgel’ heeft gezien. En dat hij Melle niet bang wil maken.
Het bolletje blijkt een Gorgel te zijn. Deze Gorgel in Melle’s kamer heet Bobba. Hij moet Melle beschermen tegen Brutelaars: enge wezentjes die kinderen ziek maken. Maar als Bobba zwaar gewond raakt in een gevecht met een Brutelaar, moet Melle hulp gaan zoeken. Bovendien zijn er heel veel Brutelaars op weg naar Nederland om heel veel kinderen ziek te maken. Hoe moet Melle Bobba en de andere Gorgels helpen om de Brutelaars te verslaan? Gelukkig heeft hij een heel slim plan en krijgt hij hulp uit onverwachte hoek.

Cabaretier Jochem Myjer debuteert met De Gorgels als kinderboekenschrijver. Het is een nogal klassiek verhaal geworden: bescheiden jongetje sluit vriendschap met een raar wezentje en samen beleven ze een avontuur dat dankzij de slimmigheid van het jongetje helemaal goed afloopt. De belangstelling van Melle voor vogels en voor de natuur is een belangrijke toegevoegde waarde; zonder dit aspect zou het verhaal in een overdaad aan fantasie blijven steken. Nu is de balans tussen fantasie en werkelijkheid mooi uitgewerkt.
Qua taal is het boek vaak wat houterig en uitleggerig. Het aangeleerde taaltje van Bobba is grappig, met veel ‘zeg maar’ en ‘of niet of wel’, maar op het moment dat de auteur aan het woord is, hadden redacteur en auteur (zeker in het begin van het boek) wel eens wat meer de delete-knop mogen hanteren.

De Gorgels is royaal geïllustreerd met gekleurde tekeningen van Rick de Haas, zodat er tijdens het voorlezen ook nog veel te kijken valt. Ze maken van De Gorgels een aantrekkelijk voorleesboek dat door veel kinderen gewaardeerd zal worden. Voorlezen kan vanaf een jaar of vijf, zelf lezen vanaf acht jaar.