3sterillustraties: Rick de Haas
Leopold, oktober 2018

Ieder kind heeft een eigen Gorgel: een wezentje dat - zodra in R in de maand zit - ervoor zorgt dat jij niet ziek wordt en dat je beschermt tegen Brutelaars. De Gorgel van Melle heet Bobba. En wat heel bijzonder is: Melle is een van de weinige kinderen die zijn Gorgel kan zien en met hem kan praten.
Melle en zijn familie gaan op vakantie naar de Alpen, naar vrienden van zijn ouders en naar hun dochter Katja. En Bobba en Belia (de Gorgel van Melle’s zusje Limoni) gaan stiekem mee. Maar meteen de eerste avond gaat het al mis: Belia is ineens verdwenen. Ze is ontvoerd door de levensgevaarlijke Kotsbalgers. Met hulp van Katja gaan Melle, Limoni en Bobba op zoek naar Belia. Ze ontdekken dat Belia gevangen wordt gehouden in een hol bij de gletsjer en dat het heel moeilijk wordt om haar te bevrijden. Ten eerste zijn die gevaarlijke Kotsbalgers er en ten tweede is de gletsjer langzaam aan het smelten. Gelukkig krijgen ze hulp van de Berggorgels, maar Melle moet heel slim en dapper zijn om Belia te bevrijden.

Na het succes van De Gorgels (2015) en van alle merchandise (knuffels, tasjes, educatieve spelletjes) rondom dit boek, moest er wel een vervolg komen. De Gorgels en het geheim van de gletsjer brengt precies wat je verwacht: een spannend verhaal waarin een vriendelijk en slim jongetje het moet opnemen tegen die griezelige Kotsbalgers. Het decor is ditmaal Zwitserland en er wordt dan ook handig gebruik gemaakt van alles wat een bergomgeving te bieden heeft. En natuurlijk komt alles aan het einde helemaal goed, precies zoals het hoort. Stilistisch is Jochem Myjer geen hoogvlieger, maar hij maakt met zijn fantasie veel goed. Het taaltje van de Gorgels heeft veel grappige vondsten, die vooral aan de voorlezer besteed zullen zijn.
Ook dit boek is royaal geïllustreerd met mooie, gekleurde plaatjes van Rick de Haas, waarop vaak een vertederende wollige Gorgel te zien is.

Alles bij elkaar is De Gorgels en het geheim van de gletsjer een boek dat bij heel veel kinderen op de boekenplank of naast hun bed terecht komt, een verzorgd ogend boek dat wel wat griezeliger en moeilijker is dan zijn voorganger, maar dat verder naadloos aansluit.
Voorlezen aan Gorgelfans vanaf een jaar of zes, zelf lezen kan vanaf ongeveer acht jaar.