3sterillustraties: Elly Hees
De Fontein, september 2015

Pluim van de Senaat van de Kinderjury 2016

Het landje Costa Banana heeft een president: Pablo Fernando. Sommige mensen noemen hem een dictator en hoewel Fernando het daar totaal niet mee eens is, zit er wel wat in. Hij verzint namelijk heel veel idiote wetten en vindt zichzelf een Grote Geniale Leider. Wie het niet met hem eens is, wordt naar een onbewoond eiland in de Stille Oceaan gestuurd.
Pablo Fernando heeft twee kinderen: Fico (de toekomstige president) en Rosa. Rosa vindt het belachelijk dat zij geen president kan worden. Volgens haar vader kunnen vrouwen geen land besturen. Ze zijn ondergeschikt aan mannen.
Als Rosa ontdekt dat generaal Sjasliek van plan is haar vader af te zetten om zelf president te kunnen worden, is er dan ook bijna niemand die haar gelooft. Alleen haar onderwijzer weet hoe slim ze is en probeert haar te helpen. Maar de tijd dringt en ze hebben nog maar een paar uurtjes om de gruwelijke generaal te ontmaskeren.

De Senaat van de Kinderjury 2016 gaf De Gruwelijke Generaal de Pluim van de Kinderjury en daar hebben ze gelijk in. Het is een hilarisch verhaal dat qua sfeer doet denken aan de boeken van Tosca Menten met een vleugje Roald Dahl. Het start met hoofdstuk 0: een soort proloog die je kennis laat maken met de president en zijn gezin en die enkele van de bizarre wetten opsomt. Daarna gaat het verhaal los. De lezer kan verontwaardigd meeleven met Rosa die ‘maar’ een meisje is, terwijl ze qua intelligentie veel volwassenen plus haar broertje in haar zak steekt. Natuurlijk krijgt Rosa het complot in de gaten en wordt ze de motor achter het verijdelen van het plan van de generaal om haar vader af te zetten. Heel bevredigend. Dat het haar ook nog lukt, ligt voor de hand, maar de weg erheen is vol hobbels, valkuilen en bananen. Als beloning vraagt Rosa om verkiezingen. En die gaan er komen, want mensen moeten zelf beslissen wie hun president wordt.

Dat belooft dus nog wat voor een volgend deel over Costa Banana. Dit boek zal in september 2016 verschijnen en als het op De Gruwelijke Generaal lijkt, zal het waarschijnlijk ook hoog scoren bij de Kinderjury 2017. De Gruwelijke Generaal is grappig, hier en daar wel behoorlijk over de top, maar het is een leuk en toegankelijk boek voor een grote groep lezers vanaf negen jaar. Ook geschikt als voorleesboek in de klas!