3sterillustraties: Sara Ogilvie
vertaling: Jesse Goossens
Lemniscaat, februari 2019

Tomas is de trotse bezitter van een eigen draak. Fikkie is weliswaar een kleine draak – hij past op Tomas’ schouder, slaapt bij Tomas in bed en gloeit prachtig op – maar hij veroorzaakt ook wel problemen. Net als de draken van Tomas’ vrienden Kat, Kai en Ted.
Tomas heeft aan zijn opa beloofd dat hij en zijn vrienden in het najaar hun draken vrij zullen laten, zodat ze weg kunnen vliegen naar de plaats waar draken thuishoren. Maar Tomas is zo aan Fikkie gehecht dat hij dat niet over zijn hart kan verkrijgen.
In opa’s schuur ontdekt Tomas een luikje, waarachter hij aantekeningen van Elvi vindt, de vrouw die de drakenboom in grootvaders tuin plantte. Samen met zijn vrienden leest hij over de Verborgen Drakenstad, over het belang van het voortbestaan van draken, maar ook over dat draken niet te lang bij mensen moeten blijven, want dan worden ze ziek en gaan dood. Het is duidelijk: grootvader heeft gelijk en de vrienden moeten hun draken laten gaan. Maar dat is zó verschrikkelijk moeilijk! Hoe kun je nu afscheid nemen van je beste vriend?

De jongen die met draken vloog is het laatste deel van de fantastische drakentrilogie over Tomas en zijn drakenkwekerij. In het tweede deel De jongen die met draken leefde moest Tomas aan zijn grootvader beloven dat hij zijn draak zou laten gaan en meteen dacht je: Oh nee, laat hem Fikkie toch houden! In dit derde boek groeit het besef dat je een draak maar tijdelijk je huisdier kan zijn. Naast een heel grappig drakenboek, is De jongen die met draken vloog daarom ook een boek over vriendschap, houden van, loslaten en afscheid nemen. Deze extra laag geeft het boek diepte. Je voelt het aankomen: ook Fikkie moet gaan. En samen met Tomas heb je verdriet. Gelukkig is er een fantastisch slothoofdstuk dat troost biedt, zo veel troost dat je dat hoofdstuk meteen nog een keer leest, om daarna het boek met een diepe zucht te sluiten. Wat jammer dat de trilogie nu afgelopen is!

Lees eerst de andere twee delen (De jongen die draken kweekte en De jongen die met draken leefde) en geniet daarna van dit heerlijke derde deel. Ook De jongen die met draken vloog is royaal geïllustreerd met grappige zwart-wittekeningen van Sara Ogilvie. ‘Soms moet je zoeken naar magie,’ zegt Tomas. Wie deze drakentrilogie leest, raakt betoverd. Geen twijfel mogelijk. Verrukkelijke boeken voor lezers vanaf negen jaar.