vertaling: Jesse Goossens3ster
illustraties: Sara Ogilvie
Lemniscaat, juni 2021

Tomas heeft een draakje als huisdier. Zwier geeft elektriciteit af en kan zich dwars door ramen en deuren heen teleporteren. Ook Tomas’ vrienden hebben draakjes of zijn bevriend met volwassen draken die ergens anders wonen.
Maar er zijn problemen: de drakenboom waaraan de drakenvruchten groeien, is - voor zover Tomas weet - de enige drakenboom ter wereld en met de drakenfruitboomstekjes gaat het helemaal niet goed. Daarbij is de draak van Tomas’ zusje Lolli waarschijnlijk ziek of gewond en daardoor is Lolli ook verdrietig en ziek. En tenslotte blijkt Tomas’ vriendin Aura de kleindochter te zijn van Elvi, de vrouw die vroeger in het huis bij de drakenfruitboom woonde en die zelf drakendeskundige was. In dit huis wonen tegenwoordig de grootouders van Tomas. Betekent dit nu ook dat de boom die Tomas als zijn bezit beschouwt voortaan van Aura is?

Hoe het kan dat Tomas draken kweekt en hoe het nu zit met die drakenboom, dat was allemaal al te lezen in de eerdere vier boeken over Tomas en zijn draken. Dit vijfde boek is dan ook niet los te lezen, maar gaat verder waar deel vier ophoudt.
Eerlijk is eerlijk: deel één tot en met drie waren fantastisch en vormden samen een afgerond geheel, waaraan deel vier en ook vijf niet veel nieuws meer toevoegen. De jongen die met draken zong is leuk en grappig, maar biedt meer van hetzelfde. Er worden in dit laatste deel van de drakenserie nog wat losse eindjes weggewerkt, waarvan het helemaal niet erg was geweest als die draadjes waren blijven hangen.
Dat zal jonge lezers een zorg zijn: hoe meer delen over Tomas en zijn draken, hoe beter!

Ook dit laatste boek is voorzien van heel veel grappige en zwierige illustraties van Sara Ogilvie. En ook bij dit boek denk je op gegeven moment: ik wil óók een draak als huisdier en dan liefst zo eentje als Fikkie of als Zwier! Want fijn en aanstekelijk geschreven zijn alle boeken over Tomas en al zijn draken. En mocht je dan geen draak kunnen krijgen, dan wil je net zo’n lieve opa als Tomas heeft.
De jongen die met draken zong is geschikt voor lezers vanaf negen jaar.