3sterillustraties: Iris Boter
Van Holkema& Warendorf, september 2022

De ouders van Nina, Joost, Eefie en Pepijn runnen een hotel: De Korenwolf. Het ligt prachtig in de heuvels van Zuid Limburg. Achter het hotel is een stukje bos dat Het Donkere Dassenbos wordt genoemd. Er zijn holen van dassen en je kunt er heerlijk spelen, wandelen en vogels spotten. De kinderen zijn dan ook heel verontwaardigd als ze ontdekken dat de gemeente een weg wil aanleggen, dwars door Het Donkere Dassenbos heen. Samen met hun oma en Pepijns vriendinnetje Lian komen ze in opstand. De jongere kinderen starten een handtekeningenactie, terwijl Pepijn en Lian wat radicalere acties voeren. Als dat niet zo helpt, verzinnen ze nog een ander plan. Het Donkere Dassenbos moet worden gered!

Over ‘De Bende van de Korenwolf’ zijn al veel meer deeltjes verschenen. Alle bekende personages duiken weer op: natuurlijk de vier kinderen van verschillende leeftijden en hun oma, maar ook meneer Goemie en de lastige gasten uit het hotel. Kleine Nina zorgt weer voor wat extra drama als ze haar hele kleuterklas voor haar verjaardagsfeestje heeft uitgenodigd, puber Pepijn komt met zijn zoveelste vriendinnetje aanzetten en Joost en Eefie zijn er voor de goede plannen en de uitvoering daarvan.
Hotel de Korenwolf wordt beschreven als een hotel waar je zelf ook wel eens zou willen logeren: een klein, gezellig familiehotel dat je dankzij de plattegrond op het schutblad helemaal voor je ziet.

Hoe het verhaal afloopt, kun je wel raden. De boeken over De Bende van de Korenwolf zijn doorgaans knus, gezellig, een beetje grappig dankzij kleine Nina, een beetje dwars dankzij Pepijn, er is wat spanning, plus een oma met een koektrommel vol stroopwafels. Tijdens het lezen heb je het gevoel dat je zo naar het hotel kunt gaan en dat je de kinderen uit het boek allemaal wel ergens van kent – al is de uitdossing van Pepijn met zijn leren jas, soldatenkistjes en geverfde haren wel een beetje jaren ’80.
Het boek is geïllustreerd met veel zwartwit-tekeningen van Iris Boter. Een gezellig verhaal voor een grote groep lezers. Voorlezen kan vanaf een jaar of zes, zelf lezen vanaf acht.