3sterillustraties: Martijn van der Linden
Leopold, juni 2015

Het is 31 januari 1953. Midden in de nacht maakt de moeder van Liesje haar dochtertjes wakker omdat de zee eraan komt. Liesje vindt het maar wat spannend: zomaar de zee door hun eigen straat! Wat lief van mama dat ze haar wakker maakt, zodat zij het ook kan zien!
Al gauw merkt Liesje dat deze nacht heel anders is dan ze zich had voorgesteld. Ze moet helpen om snel eten en belangrijke spulletjes naar de vliering te brengen. En als ze nog even naar beneden wil om haar konijn uit de schuur te halen, grijpt haar vader haar bij haar arm en spuit ineens de zee door de brievenbus naar binnen.
Twee dagen zit Liesje met haar ouders, zus en broertje op de vliering. Het is verschrikkelijk koud en het eten raakt op. Dan komt er een bootje aan en gooit papa haar zomaar vanuit de dakgoot naar de mensen in het bootje. Liesje begrijpt het niet. Hoe kan papa haar nu weggooien? Het duurt een paar dagen voor het gezin weer herenigd is. Dan kunnen ze naar opa en oma in ’s Heer Hendrikskinderen, waar het droog en veilig is.

Het verhaal van Liesje is het verhaal van Lia, een vriendin van de auteur. Zij was acht jaar oud toen ze in Kruiningen de Watersnoodramp meemaakte. In deze novelle kun je de opwinding, de verbazing, de kou en het verdriet van een kind meevoelen. Het beeld van zeewater dat door de brievenbus spuit, dat raak je nooit meer kwijt, net zo min als dat van een dood paard dat ineens langs het dakraam drijft, of het geluid van angstig loeiende koeien. Voor Liesje loopt het goed af: haar hele familie overleeft. Het verhaal stopt op het moment dat ze bij haar opa en oma komen. Dat is ook het moment waarop haar stoere vader even instort, maar juist dan weet Liesje dat ze dapper moet zijn.

Er zijn meer boeken over de Watersnoodramp, dus veel nieuws biedt De zee kwam door de brievenbus niet. Het is wel een mooi en indringend verhaal voor jonge kinderen over een leeftijdsgenootje dat iets ingrijpends meemaakt. Het gebeurde allemaal ruim zestig jaar geleden; voor veel jonge lezers zal dat ontzettend lang terug zijn. Zo lang dat het ze misschien niet meer kan boeien. De zee kwam door de brievenbus is een boek voor een beperkte groep lezers, die in staat is om tussen de regels door te voelen wat er gebeurt. Een klein verhaal over een grote gebeurtenis, geschikt voor fijnproevers van acht jaar en ouder.