4sterillustraties: Ingrid en Dieter Schubert
Querido, september 2021
CPNB Thematitel Kinderboekenweek 2022

In dit boek lees je over tijgers. Over die ene tijger bijvoorbeeld die blijkbaar geen zin meer had om almaar buiten te slapen en daarom op zoek ging naar een droog en warm plekje. En dat vond hij in het bed van een man in India. De man kwam thuis en trof een heuse tijger aan in zijn bed. Echt gebeurd!
En dan was er die tijger in een dierentuin in Rusland die daar gevoerd werd met levende dieren, zodat hij zelf zijn prooi moest vangen. Tot op de dag dat er een geit in zijn buurt werd losgelaten en de tijger en de geit vriendschap sloten. Dat ging goed tot de geit maanden later met haar horens in de buik van de tijger stootte. Ook echt gebeurd.
Verder lees je over dieren die familie zijn van de tijger, over de strepen op de vacht van de tijger, over hoe hij jaagt, wat hij eet en waar hij woont. Als je dit boek gelezen hebt, weet je alles over tijgers!

Een boek uit de serie Tijgerlezen over tijgers; daar kon je bijna op wachten. Dit non-fictie boek leest als een verhaal - of meer als drie verhalen. Even googelen en je ziet dat het echt gebeurd is: die tijger in India en die tijger in Rusland zijn niet verzonnen. Bibi Dumon Tak is een meester in het vertellen van feiten over dieren, op een manier dat je denkt dat je een verzonnen boek leest.
Een tijger in je bed is daarnaast prachtig geïllustreerd door Ingrid en Dieter Schubert. De tijgers sluipen, rennen, spelen, doen een dutje… ze zouden bijna van de bladzijden af kunnen springen, zo levensecht zijn ze. Het hoogtepunt is de illustratie van een tijger die door het oerwoud sluipt, waarop je kunt zien hoe goed de strepen op zijn vacht als schutkleur werken. Vrijwel alle illustraties zijn in kleur.

Tijgerleesboeken zijn boeken voor beginnende lezers, zonder AVI-aanduiding. Het zijn zonder uitzondering boeken van fantastische kwaliteit; zowel qua tekst als qua illustraties. Kinderen lezen gewoon wat ze leuk vinden of waar ze aan toe zijn. Een tijger in je bed is een van de eenvoudigere deeltjes; het kan gelezen worden door kinderen in groep 3 en/of 4 en verder door iedereen die meer wil weten over tijgers.