3sterillustraties: Alex Milway
vertaling: Jesse Goossens
Lemniscaat, februari 2022

Rosa’s vader kan niet langer voor zijn dochter zorgen en dus verhuist Rosa vanuit de stad naar Elandeiland, waar haar oma Nan woont. Dat is wel even omschakelen, want oma woont in een zelfgebouwde blokhut en er zijn verder geen mensen op het eiland. Wel zijn er dieren, heel veel dieren. Rosa is dan ook al snel goede maatjes met de eland Albert die elke dag bij oma Nan een appeltje komt halen.
Als oma Nan en Rosa op een avond zien dat er vanuit een vliegtuigje twee bruine harige dieren aan een parachute naar beneden springen, besluiten ze op onderzoek uit te gaan. In oma’s kano peddelen ze naar de plaats waar de parachutes geland moeten zijn. Het zijn Elsie en Iris Bever. Ze zijn overgeplaatst voor ‘officieel natuurbeheer’, wat betekent dat ze een dam moeten bouwen en van de rivier een soort meer moeten maken met ondiep water. Dat is goed voor jonge vissen, watervogelkuikens, riet, libellen enzovoort. Maar helaas woont de haas Pernikkel net in dit overstroomgebied, zodat zijn huisje en zijn moestuin onder water komen te staan. Dat betekent oorlog, want meneer Pernikkel pikt het niet. Wat nu?

Wie eerder de boeken over Hotel Flamingo gelezen heeft, is al bekend met de wereld van Alex Milway, waarin het volkomen logisch is dat mensen en dieren met elkaar praten. Zo is het ook in Elandeiland. Het blijft onduidelijk waarom Rosa niet meer bij haar vader kan wonen en het is even omschakelen als eland Albert letterlijk om een appeltje vraagt, maar daarna ga je moeiteloos mee in de heerlijke wereld die Elandeiland moet zijn. Wie wil er nou niet kamperen onder een sterrenhemel of heidehoning kopen bij een beer en betalen met een mooi verhaal?
Je kunt het boek opvatten als een ode aan de natuur, je kunt er ook tussen de regels lezen dat vreemdelingen welkom zijn, ook al gedragen ze zich anders dan jij gewend bent.

Het boek is royaal geïllustreerd met zwartwit plaatjes met een blauwe steunkleur. De bladspiegel is ruim, waardoor het boek ook aantrekkelijk is voor kinderen met leesproblemen. Elandeiland telt maar één eland, maar wellicht duiken er in volgende delen nog wat meer op. Er zijn nieuwe delen in de maak. Een gezellig boek voor lezers vanaf ongeveer acht jaar.