3sterillustraties: Georgien Overwater
Ploegsma, mei 2019

Floor houdt ervan om regels te bedenken; regels die ze vaststelt nadat er weer iets nieuws gebeurd is in haar leven. Neem bijvoorbeeld regel 5: “Je moet nooit een schattige oude foto posten, behalve als je zeker weet dat je er meer dan 15.000 volgers voor terugkrijgt”. Want Floor postte bijvoorbeeld een oude foto van haar broer Kees, die bloot op de schommel zit. Dat pikt Kees natuurlijk niet. Hij post op zijn beurt foto’s van Floor op het potje of met een grote snottebel. En dat levert Floor toch mooi 15.000 volgers op!
Of neem regel 8: “Als je moeder een uitnodiging aan je doorgeeft, moet ze altijd duidelijk uitleggen wat er bedoeld wordt.” Dus als je oude oppas een feestje geeft en jij mag er heen, is het wel handig om te weten dat het een ‘housewarming’ is en geen ‘house party’!
Veertien nieuwe regels van Floor, dus ook veertien nieuwe belevenissen van een meisje dat gewoon bij je in de klas zou kunnen zitten.

Het veertiende boek over Floor alweer. Inmiddels komt Floor ook op tv - en breekt ze dus niet alleen door met haar babyfoto’s, maar ook met haar verfilmde avonturen. Floor is een heel gewoon meisje, met een vader, een moeder en een klierige grote broer – met een klein hartje - , maar zelf kan ze ook behoorlijk bijdehand zijn! Floor zou je buurmeisje kunnen wezen, of een meisje dat je goed kent. Het is makkelijk om je met haar te identificeren. Wat ze meemaakt, is over het algemeen behoorlijk herkenbaar, al maakt haar vader het behoorlijk bont als ze even een buitensportzaak binnenstappen.

Het boek is geïllustreerd met veel zwierige zwart-wittekeningen van Georgien Overwater.
Floor breekt door! biedt niets nieuws, maar is gewoon weer een volgend deel uit een serie gezellige, prettig leesbare boeken. Omdat de hoofdpersoon een meisje is, en de kaft nogal roze, wordt de Floor-serie vooral door meisjes gelezen.
Geschikt voor lezers vanaf acht jaar, die van vrolijke, realistische boeken houden.