3sterillustraties: Georgien Overwater
Ploegsma, september 2010

Floor woont met haar vader, moeder en grote broer Kees in een rijtjeshuis. Haar beste vriendin Margreet woont aan de overkant van de straat. Floor gaat naar school, shopt met haar moeder, paait haar vader als ze iets van hem gedaan wil krijgen, speelt met Margreet, trekt stiekem haar moeders kleren aan naar school, wordt verliefd… kortom: Floor is een doodgewoon meisje van een jaar of tien.
Floor bedenkt zelf regels. ‘Als je beste vriendin een leuk idee heeft, moet je wel zorgen dat je zelf niet voor gek komt te staan!’ is regel 1. Daarna licht ze toe hoe ze op deze regel gekomen is. Veertien nieuwe regels van Floor leveren dus veertien hoofdstukjes op met gebeurtenissen uit het leven van Floor.

De titel Floor is smoor is wat misleidend, omdat Floor maar één hoofdstukje verliefd is. Wel hebben veel hoofdstukken wat met verliefdheid te maken: Floor gooit samen met Margreet Valentijnskaarten bij vreselijk stomme jongens in de brievenbus, maar vergeet haar naam op de kaarten uit te gummen (zie regel 1). Margreet zegt verliefd te zijn op een pony van de manage en Kees heeft zijn eerste vriendinnetje.

De belevenissen van Floor zijn vaak grappig, maar ook wel eens kort door de bocht. De volwassenen in de boeken reageren soms nogal ongeloofwaardig; alsof ze zelf nog Floors leeftijd hebben. Floor zelf is geen boekenheldin die je jaren bijblijft, maar meer een meisje dat je klasgenote kan zijn, soms aardig, soms een vervelend kind dat het doodgewoon vindt om andere kinderen te kwetsen. Ze vertelt in de eerste persoon enkelvoud over wat ze beleeft.

Floor is smoor is inmiddels het zesde deel uit de populaire Floor-serie. Het is niet nodig om eerst de andere boeken te lezen, want de personages worden duidelijk genoeg geïntroduceerd. Het boek is geïllustreerd met grappig-rommelige zwart-wit tekeningen van Georgien Overwater. Floor is smoor biedt lekker leesplezier aan meisjes vanaf acht jaar.