3sterLemniscaat, september 2020

Normaal gesproken zijn het zielige dieren die Frietje mee naar huis neemt, maar op een dag vindt ze een verwarde oude man. Deze meneer staat op zijn pantoffels op het fietspad en weet niet meer wie hij is of waar hij woont. Frietje noemt hem ‘meneer Fritz’ en nodigt hem uit om met haar mee naar huis te gaan.
Frietjes ouders kijken wel raar op als meneer Fritz hun restaurant binnenstapt. Meneer Fritz mag even blijven, maar dat ‘even’ duurt steeds langer, want een meneer als meneer Fritz wijs je niet zomaar de deur. Frietje is vastbesloten uit te vinden wie meneer Fritz is en waar hij vandaan komt en haar ouders helpen haar daarbij. Heel langzaam komt het geheugen van meneer Fritz weer terug en ontdekken Frietje, haar ouders en meneer Fritz wie hij was voor hij door Frietje gevonden werd.

Een verwarde meneer op pantoffels op het fietspad, dat kan natuurlijk, en Frietje (voluit Frida) is een meisje dat zich over iedereen ontfermt. Maar ondanks de grote bult op zijn hoofd is het op den duur een beetje lastig te geloven dat iemand van ongeveer 65 jaar zijn geheugen totaal kwijt is. Voor Frietje is het geen probleem, ze houdt gewoon alle mogelijkheden open. Als meneer Fritz vertelt over het Gertick-stelsel en de planeet Kryx, denkt ze dat het zelfs mogelijk is dat hij een buitenaards wezen is.
De enige persoon uit het boek die echt niet in het verhaal past, is mevrouw Van Staphorst van de hulpverlening. Ze is te streng, ze past in een boek als Otje, maar niet in een realistisch verhaal. Verder ga je gaandeweg van alle mensen in Gevonden houden en van Frietje nog wel het allermeest. Ze is een meisje waarmee je meteen bevriend wil zijn, een kind dat in heel rare situaties verzeild raakt en haar fantasie en creativiteit gebruikt om een oplossing te vinden.
Vanzelfsprekend wordt uiteindelijk duidelijk wie meneer Fritz is. Hij gaat ook weer naar zijn eigen woonplaats. Jammer voor Frietje, maar ze vindt vast wel weer ergens iets of iemand anders die haar hulp goed kan gebruiken.

Gevonden leest heerlijk vlot weg. Het is een grappig boek over een bijzondere vriendschap, met een heerlijk eigenzinnige hoofdpersoon. Vanwege de korte hoofdstukken is het ook een leuk voorleesboek voor in de klas. Gevonden is geschikt voor een grote groep lezers vanaf ongeveer negen jaar.