3stervertaling: Jenny de Jonge
illustraties: Georgien Overwater
Hoogland & Van Klaveren, december 2019

Als de hond George bij de familie Appeltje komt wonen, weet hij meteen dat dit een probleemfamilie is. Maar ja, hij valt als een blok voor de achtjarige Bettie Appeltje. En verder ook voor de overige gezinsleden: Aaf (14), Ollie (12) en natuurlijk Pa Appeltje en Ma Appeltje.
George zou nooit bij de Appeltjes terecht zijn gekomen als Ma Appeltje niet op een dag had besloten om ontslag te nemen als moeder en Yoga te gaan leren. Het gezin Appeltje was altijd al erg chaotisch, maar nu Ma Appeltje niet meer overal op lette, ging alles mis. Er werd geen eten meer in huis gehaald, er waren geen schone kleren, de kinderen Appeltje kwamen elke dag te laat op school…
George besluit het gezin Appeltje weer terug in het gareel te brengen. Hij blijkt een hond met een groot organisatorisch talent. Samen met Bettie zorgt hij ervoor dat het gezin Appeltje een heel geschikt gezin gaat worden om bij te wonen.

Je zal maar de hond zijn van een gezin als de familie Appeltje! Het grappige is dat in Goeie ouwe George de situatie wordt omgedraaid: de familie denkt dat zij een hond uit het asiel halen om voor te zorgen, terwijl het in feite George is die de ultra-slordige familie Appeltje adopteert en hen gaat opvoeden tot een normale familie.
Het verhaal is grotendeels vanuit het perspectief van George geschreven. Hij houdt onmiddellijk van de Appeltjes, ook al ziet hij dat het niet makkelijk zal worden om van hen een gezin zonder problemen te maken. Er is heel wat werk nodig om de Appeltjes van hun puinhopen af te helpen, maar George gaat op zijn verstandige hondenmanier aan de slag. En dat levert heel grappige situaties op!

De vrolijke (en aangenaam-rommelige) gekleurde illustraties van Georgien Overwater vullen het verhaal prachtig aan. De bladspiegel is heel ruim, de grote regelafstand zorgt ervoor dat het boek vrij makkelijk te lezen is, terwijl de humor en de soms lange en moeilijke woorden toch niet op beginnende lezers mikken. Goeie ouwe George is daarom heel geschikt voor kinderen met leesproblemen én voor liefhebbers van honden. Een vertederend boek over een heel bijzondere hond, voor lezers van negen jaar en ouder.