3stervertaling: Femke Muller
Hoogland & Van Klaveren, maart 2019

Lisa wordt op haar nieuwe school gepest omdat ze flaporen heeft. Robert, Nick en Max zitten haar elke dag achterna. Als Lisa op een dag de bibliotheek in vlucht, ontdekt ze een boek dat licht lijkt te geven. Het ‘Handboek voor Superhelden’ blijkt niet zomaar een boek; in de inleiding staat dat het boek Lisa heeft gevonden, in plaats van andersom. Lisa kan een superheld worden, met hulp van dit boek. Er staan in totaal 101 superkrachten in die je kunt leren. Lisa kiest er drie uit: vliegen, buitengewone gevechtstechniek en dierentaal spreken.
Het valt niet mee om deze vaardigheden te leren en in de praktijk te brengen. Lisa’s hamsters zijn niet geïnteresseerd in wat ze zegt, vliegen lukt niet (vallen wel) en vechten met je teddybeer is toch echt iets anders dan vechten met Robert. Maar als Lisa een nieuwe rode pyjama met capuchon krijgt, die haar oma zelf gemaakt heeft, gaat het ineens een stuk beter. In dit perfecte superheldenpak is vliegen helemaal niet moeilijk en kan Lisa haar eerste superheldendaad doen: een oude man helpen die beroofd is.

Na Lisa’s heldendaad houdt het boek op, maar Het handboek is het eerste deel van een superheldenserie, dus in de toekomst zal Lisa waarschijnlijk wel van haar kwelgeesten verlost worden. In dit eerste deel is het stramien wat voorspelbaar: underdog wordt gepest, maar ontwikkelt zich (dankzij een boek) tot glanzende superheld. Nu gun je het Lisa van harte dat ze een uitweg vindt en voor zichzelf leert opkomen. Het gaat allemaal uiteraard (en gelukkig) niet vanzelf.
Het bijzondere aan Handboek voor Superhelden is dat het boek zeer royaal geïllustreerd is. Je kunt nog net niet spreken van een stripboek. De tekst staat in kaders in de illustraties. Wie de plaatjes goed bekijkt, ziet hoe grappig die vaak zijn; Lisa’s oefengevecht met haar teddybeer is bijna hilarisch. En let eens op de draden kwijl uit de bek van de grote hond, met wie Lisa ‘dierentaal spreken’ oefent.

Dankzij de combinatie “veel illustraties – weinig tekst” is de serie Handboek voor Superhelden ook aantrekkelijk voor de minder gretige lezers. De boeken zijn bovendien dun, ongeveer 90 bladzijden. Handboek voor Superhelden is geschikt voor toekomstige superhelden en andere lezers vanaf ongeveer negen jaar.