4stervertaling: Femke Muller
illustraties: Martijn van der Linden

Querido, juni 2022

Hedwig is zeven. Ze woont op het platteland in Zweden. Er is alleen heel verderop een buurman en verder woont er niemand. Hedwig is dan ook erg blij als ze eindelijk, eindelijk met de schoolbus naar school mag. Tegelijkertijd is dat ook heel eng, want wat als de andere kinderen haar niet aardig vinden?
Gelukkig valt het allemaal mee en vindt Hedwig meteen de eerste dag al een hartsvriendin. Het is leuk om naar school te gaan, maar soms ook akelig. Dat is als Hedwig niet goed nadenkt, voor ze een stomme streek uithaalt. Want wat als ze stiekem zeep in de drinkfles van een klierige klasgenoot goot? Heeft ze Richard daarna vergiftigd? En wat als ze vergeten is om Ellen weer uit het schuurtje te bevrijden, nadat ze haar had opgesloten? En wat als ze tekeningen van piemels bij vakantiehuisjes in de brievenbus heeft gestopt? En wat als ze verdwaalt nadat ze van huis was weggelopen?

Hedwig beleeft de avonturen van een gewoon meisje dat zo nu en dan iets uitspookt wat eigenlijk niet mag. Wat voel je mee met de ellende als ze met haar vriendinnetje bij de Schoenenknaller een automaat kapot heeft gemaakt omdat ze er een prijslabel instopte in plaats van een muntje. Of als ze de wc-deur heeft opengepeuterd terwijl de juf van de kinderkerk zat te plassen. Logisch dat je daarna nooit meer naar de kinderkerk wil!
Hedwig! is wat schatplichtig aan de boeken van Astrid Lindgren (vooral aan Bolderburen en aan Ronja de Roversdochter), maar het boek is origineel genoeg om Hedwig een heel eigen stem te geven. Bovendien woont een meisje dat door een Zweedse auteur verzonnen is nu eenmaal in een rode boerderij die Veldhoeve heet en die nog verder weg ligt dan het piepkleine dorpje Hardemo. En zo’n meisje eet kaneelbroodjes en peperkoekhartjes.

Hedwig! is geïllustreerd door Martijn van der Linden. Zijn tekeningen zijn helaas een beetje donker afgedrukt. Hedwig! is een heerlijk boek. Het schooljaar glijdt voorbij, er gebeurt niets wereldschokkends, een meisje als Hedwig zou zomaar bij je in de klas kunnen zitten.
Voorlezen kan vanaf ongeveer zes jaar, zelf lezen vanaf ongeveer acht. Hedwig! is ook een leuk boek om in de klas voor te lezen.