3sterbewerking: Henrike van Engelenburg
illustraties: Geert Gratama

Van Goor, november 2022

Daan en Floor logeren bij hun oma. Ze zijn nieuwsgierig naar het kasteel Beukensteyn dat dicht bij het huis van hun oma ligt. Op het kasteel en het landgoed woont baron Freek van Grinckel. Het lijkt erop dat hij daar niet lang meer zal wonen: het kasteel moet dringend gerenoveerd en daar is geen geld voor. Nog even en baron Freek moet zijn kasteel verkopen aan een projectontwikkelaar die er een modern en chique hotel van wil maken. En dat terwijl het kasteel al eeuwen wordt bewoond door de Van Grinckels!
Daan en Floor bedenken een plan om het kasteel te redden. Ze krijgen hulp uit een heel onverwachte hoek: de vroegere bewoners van het kasteel bewonen nog steeds de vleugel van het kasteel die al lang geleden is afgebroken, maar die je heel af en toe kunt zien, bij laagstaand zonlicht.
Er is geld nodig, die gluiperige projectontwikkelaar moet worden verslagen én dan is er nog iets: er is ooit een kistje met juwelen in het kasteel verstopt. Is dit echt waar, of is het een legende? Als dat kistje wordt gevonden, zou Beukensteyn gered zijn…

Hanna Kraan was rond 1990 begonnen aan het manuscript van Het geheim van Beukensteyn. Ze overleed in 2011. Theatermaakster Henrike van Engelenburg actualiseerde het manuscript en maakte het af. Resultaat is een bijna klassiek verhaal rondom een kasteel, inclusief geheime gangen, ridders, een verborgen schat en wat je nog meer wil lezen als je van kastelen houdt. De illustraties geven het verhaal nog iets extra’s mee: alle Van Grinckels die ooit in het kasteel woonden, zijn afgebeeld op schilderijen die uiteraard in Beukensteyn hangen, maar eigenlijk zijn het schilderijen die je in bijvoorbeeld het Rijksmuseum in Amsterdam kunt gaan bekijken. De hele ‘stamboom’ van de Van Grinckels is afgebeeld op de schutbladen. De grote gekleurde tekeningen van Geert Gratama maken het boek af.

Resultaat is een boek dat je niet echt van Hanna Kraan zou verwachten, maar dat wel verzorgd is uitgegeven en oogt als een mooi verhaal dat je graag wil lezen. Er zitten nog wat ‘foutjes’ in, maar dat krijg je als een manuscript dertig jaar op de plank is blijven liggen.
Een fijn boek voor liefhebbers van kastelen en verborgen schatten. Spelenderwijs leer je ook nog iets van schilderkunst. Voor lezers van ongeveer negen jaar en ouder.