3stersamen met Roos van den Berg
Illustraties: Saskia Halfmouw
Leopold, juni 2019 (heruitgave, verscheen eerder in 2007)

Prinses Rosalie heeft er genoeg van: ze wil net als een gewoon meisje naar een gewone school. Maar niemand mag weten dat ze eigenlijk prinses is, dus daarom laat ze zich inschrijven als Roos van den Berg en koopt haar lakei spijkerbroeken en gewone truien voor haar. Het is leuk op een gewone school, maar ook wel eens lastig als andere kinderen haar niet meteen haar zin geven. Op een dag komt er slecht nieuws: de school moet verhuizen naar een saai gebouw, omdat er op de huidige locatie huizen worden gebouwd. Hoe kunnen de kinderen van groep 7 de school redden? Rosalie weet een oplossing: de koning en de koningin moeten de school bezoeken, zodat er ook een hoop media komt en de kinderen voor de tv kunnen vertellen hoe fijn hun huidige school is. Maar kan Rosalie dan nog wel geheim houden dat ze prinses is? Gelukkig slaagt haar plannetje en wordt de school gered.

Het geheim van de stoere prinses is een deel uit de geheim-serie van Leopold. Het verhaal is verzonnen door de elfjarige Roos van den Berg (en het is natuurlijk geen toeval dat dit ook de schuilnaam van prinses Rosalie is). Anna Woltz maakte er dit boek van. Het resultaat is een lekker leesbaar avontuur over een prinses die voor het eerst onder het volk komt. Er zijn grappige details: op haar eerste lesdag komt ze in een roze prinsessenjurk het schoolplein op, waardoor de kinderen denken dat ze zich per ongeluk alvast verkleed heeft voor de verjaardag van de juf. Rosalie begrijpt al snel dat ze ‘gewone’ kleren moet hebben om niet op te vallen. Ook Rosalie’s woordkeus is vaak wat anders dan van andere kinderen, maar haar welbespraaktheid komt heel goed van pas als ze een toespraak voor de media houdt waarin ze vertelt hoe belangrijk het is dat haar school niet gaat verhuizen.

Het is niet zo heel erg geloofwaardig dat helemaal niemand prinses Rosalie-incognito herkent, en ik snap ook niet waarom de prinses naar een school gaat die zo ver van haar huis is dat ze er met een helikopter naar toe moet, maar dat is de auteurs vergeven. Het geheim van de stoere prinses is een leuk verhaal voor lezers vanaf acht jaar (echt niet alleen voor meisjes!), die een AVI 8 aankunnen. Het boek is een heruitgave; het verscheen eerder in 2007. Indertijd werd het getipt door de Kinderjury van 2008.