3sterillustraties: Ivan & Ilia
Leopold, januari 2021

Sarah gaat met haar ouders een weekend naar een huisje op de Veluwe. Ze heeft haar vriendinnen beloofd elk uur een foto te plaatsen op hun vriendinnenaccount op Intragram ‘Verslag van de dag’. Dat is de afspraak, en als ze dat niet doet, wordt ze uit het account gegooid. Dus de schrik is groot als Sarah op de camping een bord ziet met ‘geen wifi’.
Haar ouders vinden dat ze zich niet moet aanstellen en zich dan maar zonder telefoon moet vermaken. Die snappen er dus niks van. Zij raken hun vriendinnen niet kwijt!
Op de camping ontmoet Sarah Gijs, die in de buurt woont. Hij weet wel waar wifi is, zegt hij. Ondanks dat hij met een heel andere wifi komt dan Sarah bedoelt, raken ze toch bevriend. Sarah helpt Gijs omdat hij in zijn eentje moest opdraaien voor kattenkwaad dat hij met een vriend had uitgehaald, Gijs helpt op zijn beurt Sarah ook. Eenmaal thuis zijn Sarahs vriendinnen toch niet zo boos als ze vreesde en heeft Sarah er een nieuwe vriend bij.

Weer een nieuw deel uit de Geheim-serie van uitgeverij Leopold. Het zijn doorgaans lekker leesbare boeken met het een en ander aan spanning én een geheim. Het geheim van de wifi is inderdaad een boek dat prettig leest (en oh help, je zal maar ouders hebben die vinden dat je best een weekend zonder telefoon kunt), maar een geheim is in dit boek ver te zoeken, laat staan een geheim met wifi.
Wie zich niet stoort aan de titel, leest een leuk boek over een weekendje weg, over meiden-onder-elkaar en hoe snel misverstanden kunnen ontstaan (en weer opgelost worden), over de voor- en nadelen van een Instagram-account en over vriendschap. Voor ouders die eventueel meelezen, is er zelfs een verklarende woordenlijst opgenomen, al zullen bijna alle ouders wel weten wat een DM, een hashtag of swipen is. Zo digibeet zijn de meeste ouders nou ook weer niet ?.

Het geheim van de wifi is een boek dat een grote groep kinderen aanspreekt. Leuk voor in de schoolbibliotheek, of om lekker mee weg te kruipen als je ergens geen bereik hebt met je telefoon. Geschikt voor lezers van acht jaar en ouder.