3sterRubinstein, april 2013

Naar schilderijen kun je kijken, maar je kunt er ook heerlijk bij fantaseren. Bij vijfentwintig bekende en wat minder bekende schilderijen uit het Rijksmuseum schreven vijfentwintig Nederlandse auteurs een verhaal. Iedere auteur deed dat op zijn of haar eigen manier.

Zo gaan Robin en zijn opa (van Sjoerd Kuyper) samen naar De Nachtwacht kijken, omdat opa beweert dat het meisje in de gele jurk oma is – toen ze nog jong was. Ook Jubelientje (van Hans Hagen) gaat met haar oma naar het museum en verzint namen voor schilderijen en ontdekt dat het meisje in het blauw van Johannes Cornelisz Verspronck naar je blijft kijken, waar je ook staat in de zaal. En Bil en Wil van Rindert Kromhout mogen een stilleven van Willem van Aelst thuis ophangen, maar da’s toch niet zo’n goed idee.

Bij het gestoorde pianospel van Willem Bartel van der Kooi vertelt Jacques Vriens een mooi verhaal over een meisje dat voor haar dementerende opa pianospeelt. Grappig, want het is een verhaal dat nu speelt, terwijl de kinderen op het schilderij natuurlijk kleding uit het begin van de 19e eeuw dragen. Arend van Dam vertelt hoe vervelend de jonge Gerard Bicker het vindt om te moeten poseren voor Bartholomeus van der Helst. En dankzij Joke van Leeuwen weten we nu waar het meisje in de witte kimono op het schilderij van Breitner over droomt.

De ontroerendste bijdragen zijn van Imme Dros en Ted van Lieshout. Imme Dros weet wat er in de brief staat die de vrouw van Vermeer in haar handen houdt. Ted van Lieshout schrijft over het veertje op het schilderij van Melchoir d’Hondecoeter én over de pelikaan die al zevenendertig nachten niet geslapen heeft. Een prachtig verhaal om aan te denken als je zelf niet kunt slapen.

Niet alle bijdragen zijn even goed gelukt, maar over het geheel genomen is Het grote Rijksmuseum voorleesboek een heerlijke bundel waarin kinderen vertrouwd worden gemaakt met kunst. Wie dit boek gelezen en bekeken heeft, wil meteen naar Amsterdam om zelf de oma van Robin op De Nachtwacht te zien of dat kleine veertje te ontdekken.
Dankzij de heel verschillende insteken van de auteurs, is het boek geschikt voor lezers van verschillende leeftijden. Minimum is een jaar of zeven, daarna is het genieten voor iedereen.