3ster- Op reis met de Haagse School -
Leopold, maart 2015

Zin in een flinke wandeling door Noord- en Zuid-Holland? Ga dan ’s ochtends heel vroeg de deur uit. Je gaat op pad met een wandelaar die in de schemering zijn huis in de duinen verlaat en via Bloemendaal naar Haarlem loopt. Hij passeert duinen, molens, ophaalbruggen, weilanden met koeien, boomgaarden, plassen met schepen… hij krijgt een blaar, maar gelukkig geeft een vrouw op een roze fiets hem eerst een pleister en dan een lift. Samen bereiken ze Den Haag, waar ze op de boulevard langs het strand een lekke band krijgen en er aan de korte romance meteen een einde lijkt te komen. Eenmaal in het Gemeentemuseum, tussen de schilderijen van De Haagse School, komt alles helemaal goed.

Zoals gewoonlijk is dit maar een van de vele verhaallijntjes in dit prachtige kijkboek van Charlotte Dematons. Want natuurlijk vind je op elke bladzijde weer een geel ballonnetje, maken twee kinderen een skate-tocht, vliegt er een luchtballon rond, zie je zomaar De Kameleon in een vaart liggen, rent er een blaffend hondje achter de fietsers aan.
De grote toegevoegde waarde van Holland op z’n mooist zijn de vele schilderijen van De Haagse school die subtiel in het landschap verwerkt zijn. Achter in het boek bevindt de kijker zich twee bladzijden lang in het Gemeentemuseum, waar alle schilderijen van Hollandse landschappen te zien zijn. Wie goed zoekt, vindt ze op de voorgaande bladzijden terug.

Holland op z’n mooist – Op reis met de Haagse School verschijnt bij de gelijknamige tentoonstelling in het Gemeentemuseum in Den Haag. Het boek hoort in de serie kunstprentenboeken die Leopold uitgeeft, in samenwerking met het museum. Het is een échte Dematons geworden: een gedetailleerd geschilderd prentenboek, boordevol kleine grapjes, waarin een hoop te speuren valt en waarin je elke keer weer iets nieuws ontdekt.
Geniet mee van de Hollandse wolkenluchten en van het verleden en het heden, die met elkaar verweven zijn in dit prachtige, prachtige leeftijdsloze prentenboek.