3sterillustraties: Katrien Holland
Luitingh-Sijthoff, oktober 2015

Siri (10) woont in Frankrijk, in een hotel aan de N19. Hotel Bonbien is een klein hotel, mensen blijven er doorgaans maar één nachtje. Het is voor Siri’s ouders moeilijk om het hoofd boven water te houden. Ze maken dan ook veel ruzie, soms zo erg dat het servies door de keuken vliegt. Wanneer de ouders van haar vriendin Sylvie plotseling gaan scheiden, wordt Siri bang dat de hare ook uit elkaar willen. Hoe moet het dan verder met Hotel Bonbien? Er is geld nodig, denkt Siri, want dan hoeven haar ouders daar geen ruzie meer om te maken. Maar hoe komt ze aan veel geld?
Dan heeft Siri geluk (nouja…) want ze valt uit een boom. Door de klap op haar hoofd heeft ze ineens een krankzinnig goed geheugen. Haar broer Gilles geeft haar op voor een geheugenwedstrijd in Duitsland. Hoofdprijs is € 7000,-!
Maar of een fikse som geld nou de oplossing voor de ruzies van haar ouders is?

Siri’s ouders verschillen hemelsbreed van elkaar: haar vader is de nauwkeurige boekhouder, die graag heeft dat alles verloopt zoals gepland, terwijl haar moeder pas echt op stoom komt als de zaken uit de hand lopen. Ze kookt de verrukkelijkste maaltijden en smijt met de borden als ze kwaad wordt. Logisch dat deze twee mensen nogal eens botsen.
Met de lezer ontdekt Siri dat mensen die veel ruzie maken toch ook veel van elkaar kunnen houden. Kibbelt ze zelf niet de hele dag met haar oudere broer Gilles, die haar pesterig ‘keutel’ noemt? Dit soort ontdekkingen die niet letterlijk beschreven worden, maken Hotel Bonbien erg de moeite van het lezen waard. Siri is een tienjarige die flink kan tobben, maar tegelijkertijd gewoon kattenkwaad uithaalt, geniet van haar zomervakantie en in feite liever denkt in oplossingen dan in problemen. Dat ze door de klap op haar hoofd ineens in een genie verandert, nemen we maar even op de koop toe.

Hotel Bonbien is een toegankelijk en luchtig zomeravontuur, waar een groot probleem achter schuil gaat. Het is een verdienste van de auteur dat het verhaal niet verzandt in oppervlakkig Slee-achtig gebabbel of juist in loodzware kost, maar dat het precies de juiste balans heeft gevonden tussen moeilijkheden en plezier. Dit is mede te danken aan Siri, een hoofdpersoon waar je onmiddellijk dol op bent. Hotel Bonbien is een boek zoals we er meer willen lezen. Geschikt voor lezers vanaf negen jaar.