3sterillustraties: Alex Milway
vertaling: Jesse Goossens

Lemniscaat, september 2019

Julia Dupont heeft een hotel geërfd van haar oudtante Mathilde, maar als ze Hotel Flamingo voor het eerst ziet, moet ze wel even slikken. Het hotel is vies, oud, vervallen en kapot en er zijn nog maar twee personeelsleden: meneer T. Beer de portier en Makkie de ringstaartmaki, die achter de balie werkt.
Julia besluit om het hotel in oude glorie te herstellen. Als blijkt dat mevrouw Methusalem Schildpad een winterslaap van drie jaar in het hotel heeft gehouden, heeft ze in elk geval een startkapitaaltje om het hotel schoon te maken, op te knappen en personeel aan te nemen. Al gauw melden zich de eerste gasten. Een van hen is meneer Grauwbaas, die incognito hotels controleert. Bovendien arriveert meneer Malafide, de eigenaar van Hotel de Glitz, de grote concurrent van Hotel Flamingo. Na een spetterende avond met een optreden van mevrouw Fragranti en haar flamingo’s is iedereen het erover eens: Hotel Flamingo is weer het mooie, gastvrije hotel van vroeger. Dankzij Julia en haar vrienden!

Natuurlijk lukt het Julia om van het oude vervallen hotel weer een succes te maken. Dat gun je het meisje ook van harte. Ze weet het juiste personeel aan te trekken, zelfs de chagrijnige kok Madame le Cochon hoort erbij. Julia is net zo’n kind als bijvoorbeeld Pluk van Annie M.G. Schmidt: ze praat met dieren en het is volkomen normaal dat een kind een heel hotel erft en het weer tot een succes maakt. Nergens ouders te zien, maar dat hoeft ook helemaal niet. Julia redt zich prima, samen met haar dierenvrienden.
Alex Milway heeft zijn boek zeer royaal geïllustreerd: op bijna elke bladzijde is wel een illustratie. Wie goed kijkt, kan in het boek twintig keer een klein slakje ontdekken dat in de tekeningen verstopt zit. Een grappige toegift die ervoor zorgt dat je de plaatjes heel goed gaat bekijken.

Wie weten wil hoe het verder gaat met Julia en haar hotel, kan dat lezen in Hotel Flamingo – Verhitte vakantie ( en in oktober 2020 verschijnt er zelfs een derde deel).
Hotel Flamingo is een gezellig boek dat helemaal goed afloopt. Het is geschikt voor lezers vanaf acht jaar, maar het is ook een leuk boek om (in de klas) voor te lezen.