illustraties: Shamrock (Jeroen Klaver)
De Harmonie, mei 2016

Thematitel Kinderboekenweek 2022

Omdat zijn zus stage loopt in het ziekenhuis van Paramaribo, gaan Kalle en zijn moeder op vakantie naar Suriname. Dat is op zich best oké, maar Kalle heeft mooi geen zin in die georganiseerde jungletocht-per-bootje. Hij dobbert liever op zijn opblaaskrokodil in het zwembad van het hotel. Zijn zus en de gids gaan onderweg een marrondorpje in de jungle bezoeken. Terwijl Kalle in de boot wacht tot ze terug zijn, kruipt er aan boord een joekel van een spin tevoorschijn. Kalle slaat op de vlucht!
In de jungle van Suriname beleeft hij vervolgens het ene avontuur na het andere: hij helpt mee een kaaiman te vangen, hij ziet hoe een groepje illegale goudzoekers zijn klasgenoot Denzel ontvoeren, hij vecht met een wurgslang, is de frisbee van een groep apen en hij ontmoet nog een oude bekende. Het duurt nog een hele tijd voor Kalle rustig in het zwembad kan dobberen.

Kalle en het oerwoudgoud is het derde boek over Kalle. Het boek is soms een tikje lastig te volgen als je de andere boeken niet kent. Dat bijvoorbeeld Denzel en Soumaya klasgenoten van Kalle zijn, maak je uit de tekst wel op, maar wanneer in het zesde hoofdstuk een pratend schotelvarken opduikt, dan blader je toch even terug omdat je denkt dat je iets gemist hebt.

Tot en met het derde hoofdstuk is het verhaal realistisch. Daarna volgen de rare belevenissen van Kalle elkaar in een hoog tempo op. Het is allemaal niet zo geloofwaardig, maar in de sfeer van het verhaal kun je er wel zo ongeveer in mee. Al krabt de volwassen lezer zich bij dat schotelvarken – dat ergens uit de ruimte komt vallen - wel even achter de oren.

Lezers die gewend zijn aan de grappen en grollen van De Waanzinnige Boomhut hebben er waarschijnlijk geen moeite mee. Kalle is bijna even royaal geïllustreerd als de boeken uit deze serie, met cartoon-achtige zwart-wittekeningen waarop Kalle een grote kuif heeft en de ‘afwasborstelspin’ met zijn harige lijf en poten griezelig over de bladzijden kruipt.
Kortom: Kalle en het oerwoudgoud is een bizar oerwoudavontuur voor liefhebbers van de Boomhutboeken, voor lezers vanaf ongeveer acht jaar.