4sterillustraties: Milja Praagman
Van Holkema & Warendorf, mei 2022

De dappere ridster is terug! Voor wie het gemist heeft: een ridster is een meisjesridder die op haar fiets door de stad scheurt, op zoek naar mensen en dieren die haar hulp nodig hebben. Ze is moedig en onverschrokken, tuft als het tegenzit op de grond, zegt dingen als ‘Krijg nou roest!’ en gaat daarna gewoon verder. Want een ridster heeft altijd wel wat te doen.
In dit tweede boek beleeft de ridster elf nieuwe avonturen. Ze helpt Hazem, die vandaag een spreekbeurt heeft en niet goed durft. Hazem houdt zijn spreekbeurt vervolgens over ridsters en dat gaat heel goed, want hij brengt een echte ridster mee naar school.
De ridster helpt ook Fietje van de Kinderboekwinkel. Er komen steeds minder kinderen een boek kopen. Volgens de ridster ligt dat niet aan de kinderen die alleen maar filmpjes willen kijken, maar juist aan de ouders, de juffen en de meesters die geen verhalen meer vertellen. En daar weet de ridster wel raad mee! Zo fietst de ridster door de stad en helpt ze hondjes, oude dametjes, reuzen en verliefde koks. Want een goede ridster…

O, o, wie wil er nou geen ridster worden als ze later groot is? Na het lezen van dit boek, wil je onmiddellijk op je fiets springen om te kijken wat je kunt betekenen. Achterin Meer avonturen van de dappere ridster staan gelukkig tips voor toekomstige ridsters (en ridders) en kun je een test doen om te zien of er een ridster in je schuilt. De grote lol van dit boek is dat de heldin een ontzettend stoere meid is. Eentje die zich niks aantrekt van rolpatronen, maar onverschrokken haar gang gaat. Het boek is een feest om voor te lezen.
Op de zwierige, grappige tekeningen van Milja Praagman stuift de ridster over de bladzijden. Het hoogtepunt is natuurlijk de illustratie op bladzijde 38, waarop de ridster langs de drukke kinderboekwinkel fietst. De insider herkent de gevel van de kinderboekwinkel in Utrecht.

Meer avonturen van de dappere ridster is een boek waar zelfs meisjes die in hun meest roze, glitterende prinsessenperiode zijn van smullen. En verder is het natuurlijk geschikt voor al die andere kinderen die houden van grappige, stoere, avontuurlijke verhalen. Leer je band plakken binnen vier minuten, pak je zwaard en ga op pad naar de boekhandel! Voorlezen kan vanaf ongeveer zes jaar, zelf lezen vanaf acht jaar. En vergeet niet om het eerste boek Avonturen van de dappere ridster ook te lezen.