3sterillustraties: Rick de Haas
Leopold, juli 2013
Avi 8 / M6-E6

Groep 6B van Mees Kees krijgt vandaag EHBO-les van broeder Frans van de ambulans. De enige van de klas die alles machtig interessant vindt, is Aukje. Alle andere kinderen kijken liever niet naar een powerpoint-presentatie met open botbreuken waarbij je de splinters naar buiten ziet steken. Ook Mees Kees trekt wat bleek weg, maar dat komt natuurlijk omdat hij een zwak hart heeft, zegt broeder Frans. Meteen draait bij Tobias de piekermachine in zijn hoofd op volle toeren. Zijn eigen vader had ook een zwak hart en die is nu d-o-o-d. Hoe moet dat als zijn meester ook..?
Dan moet de hele klas bij de woensdagjuf een ‘levenslijn’ maken: een strook papier waarop je schrijft en tekent hoe je leven gaat verlopen.  De lijn van Tobias scheurt helaas net af bij de 8, de leeftijd waarop zijn vader d-o-o-d ging. Toeval? Die levenslijn is niet bepaald de lievelingsopdracht van Tobias. Gelukkig weet de moeder van Mees Kees raad: zij strijkt de verfrommelde levenslijn van Tobias met de strijkbout weer glad. Als ze daarna bovendien zegt dat broeder Frans een nieuwe bril moet kopen omdat Kees een hart van schokbeton heeft, voelt Tobias zich weer opperbest.

Bloedjelink is alweer het zevende Mees Kees boek. En nog steeds hoopt de lezer dat Mees Kees nooit zijn pabo-diploma haalt en altijd de stagiair-meester van 6B (én van Tobias!) mag blijven. Voorlopig hoogtepunt van de serie blijft De sponsorloop, maar ook in Bloedjelink lees je weer tussen de regels door hoe Tobias zijn overleden vader mist, terwijl hij daar niet over wil praten. Wanneer hij het moeilijk krijgt, probeert hij zijn verdriet weg te lachen door moppen te vertellen. Zijn meester prikt daar doorheen en biedt precies de juiste steun die Tobias zo nodig heeft.

Toch is Bloedjelink absoluut niet zwaar of verdrietig. Vaak moet je juist verschrikkelijk lachen om die achttien zeer levendige kinderen die samen 6B vormen. Alleen Mees Kees kan deze woelwaters aan, juist omdat hij niet boven, maar naast de kinderen staat. Ontroerend is het hoofdstuk waarin de klas als een ‘klont’ voor Aukje opkomt, omdat ze wordt gepest.

Ieder kind zou zo’n veilige schooltijd als bij Mees Kees moeten hebben. Ook dit nieuwe boek is weer fijn lezen en genieten van de mooie gekleurde plaatjes van Rick de Haas. Kom maar op met deel acht! Bloedjelink is geschikt voor lezers vanaf acht jaar.