3sterillustraties: Rick de Haas
Ploegsma, oktober 2019

Op de eerste dag na de herfstvakantie komt juf Dreus in de klas van Tobias vertellen dat de school een fancy fair organiseert, om geld op te halen voor de Voedselbank. Groep 6b besluit een circusvoorstelling te geven. Sep en Tom zijn clowns, Lisa en Anna acrobaten, Winston wordt de spreekstalmeester, Sammy gaat jongleren en Tobias en Hasna proberen een dressuurnummer met Harley, het hondje van Mees Kees.
Maar dan gaat het mis. Meneer Kelderman, die samen met Fred de piste en de bankjes timmert, wordt met gillende sirenes naar het ziekenhuis gebracht. Zonder hem kan de hele voorstelling van Circus Hoppa niet doorgaan. En Tobias piekert, want hij wil eigenlijk niet dat de andere kinderen weten dat hij en zijn moeder elke week naar de Voedselbank gaan. Hoe moet het nu verder met Circus Hoppa?

Na het ‘bipstroek’ Mees Kees. Buiten de lijntjes leek de Mees Keesserie afgelopen. Ineens is er toch weer een nieuw boek, al speelt het verhaal pal na de herfstvakantie, terwijl de serie al veel verder in het schooljaar gevorderd was. Opnieuw is daar de klas met leuke, grappige, lieve en lastige kinderen, en hun stagiair-meester die het vak nog moet leren, maar wel precies aanvoelt hoe hij met een tobberig jongetje als Tobias moet omgaan.
Mees Kees – Hoppa! is niet het hoogtepunt uit de serie, al wordt er wel een prachtig nieuw woord als ‘schuiltoontje’ aan het Nederlands toegevoegd, dankzij dyslectische Sammy. Het boek biedt gewoon wat je verwacht: een lekker leesboek over die klas die je al zo goed kent. En natúúrlijk komt het helemaal goed met Circus Hoppa, precies zoals je wil.

Mees Kees – Hoppa! heeft een groter lettertype en een ruimere bladspiegel dan de eerdere Mees Keesboeken. Voordeel is dat het boek ook voor de minder goede lezers aantrekkelijk wordt om te lezen, nadeel dat het verhaal nu natuurlijk veel korter is en je het boek snel uitleest en denkt: ja maar ik wil meer!
Mees Kees – Hoppa! is geschreven op AVI M6 - E6 en kan prima als opstapje dienen om de hele Mees Keesserie te gaan lezen. De vele gekleurde tekeningen van Rick de Haas maken het boek af.