4sterLeopold, september 2018

CPNB Thematitel Kinderboekenweek 2022

Na het overlijden van zijn vader, verhuist Silas naar het zuiden van het land, waar zijn moeder oorspronkelijk vandaan komt. Zijn moeder vindt werk in een landhuis en soms gaat Silas met haar mee. Hij mag van de directrice niet binnen komen, maar hij verkent er de tuin en de bossen en hij sluit vriendschap met Johanna, een oude, blinde vrouw die in de torenkamer woont. En daar is ook Rinke, de avontuurlijke kleindochter van de bakker, die in tegenstelling tot Silas een echt buitenkind is, dat alles weet over de natuur.
Hoewel Silas van zijn moeder niet alleen het bos in mag, doet hij het toch. En zo komt hij oog in oog te staan met een wolf; een prachtig dier met een dood konijn in zijn bek. Van Johanna mag Silas aan niemand vertellen dat er een wolf in het bos zit. Kamiel de kok is een jager en er zijn meer mannen die jagen in het dorp. Maar de wolf bijt schapen dood en er worden sporen gevonden van zijn poten, dus lang blijft de wolf niet geheim. Rinke bedenkt een plan om de wolf te verjagen. En dat is een gevaarlijk plan, ook voor een meisje dat denkt dat ze de bossen als haar broekzak kent.

Silas wordt in het dorp met open armen ontvangen. En dat is heerlijk, want de lezer wordt nu niet afgeleid omdat de hoofdpersoon eenzaam is of gepest wordt. Silas is weliswaar het nieuwe jongetje uit de stad - dat moet wennen aan de mores van het dorp, waar iedereen elkaar lijkt te kennen en waar hij uitgelachen wordt als hij een patrijs aanziet voor een pauw - maar iedereen is aardig voor hem. Als blijkt dat hij heel goed kan voorlezen, mag hij namens de klas meedoen met de regionale voorleeswedstrijd, dus dat is meteen een goede opsteker.
De wolf houdt de spanning erin. Er is het geheim dat Silas stiekem het bos is ingegaan, daarna mag hij niets vertellen van Johanna. De kok Kamiel is een aardige man, ondanks dat hij een jager is. Bazige Rinke reageert heel nuchter op alles wat in de natuur gebeurt, maar ze wil later toch dierenarts worden, om dieren beter te maken, in plaats van ze dood te schieten. In haar vindt Silas een bondgenoot in het redden van de wolf.

Silas en de wolf is een rustig verteld en sfeervol boek. In het dorp en de omgeving kun je de heuvels van Zuid-Limburg herkennen. Een mooi geschreven verhaal, ondanks de sneeuw toch zo warm als je een boek maar kunt wensen. Geschikt om zelf te lezen of om voor te lezen (in de klas) voor lezers vanaf ongeveer negen jaar.