3sterillustraties: Annet Schaap
Van Holkema & Warendorf, juni 2015

In het dagelijks leven is ze gewoon juf Josje, maar wanneer er een dier in nood is, neemt juf een hap van haar krijtje en verandert ze in Superjuffie.
In de voorjaarsvakantie krijgt juf Josje bezoek van vier papegaaien, die helemaal uit Zuid-Amerika zijn gekomen voor de hulp van Superjuffie. Er wordt gekapt in hun oerwoud, er komt een vakantieresort op hun strand en het leefgebied van de dieren uit de jungle is in gevaar. Superjuffie is bang dat zij niet veel kan beginnen, maar Toby, Bo, Mila en Mimoen uit haar klas halen haar over om – met hen vieren aan haar enkels gebonden – naar Zuid-Amerika te vliegen.
Eenmaal in de jungle blijkt dat Superjuffie wereldberoemd is. De dieren hebben een hoge verwachting van haar, zo hoog dat Superjuffie er nauwelijks aan kan voldoen. Pas met hulp van enkele dieren met wie niemand bevriend wil zijn (een kaaiman, een anaconda, een stel gifkikkertjes en kakkerlakken) lukt het om de bouw van de hotelketen tegen te gaan.

Het vijfde avontuur van Superjuffie leest net zo lekker weg als de andere delen. Niet dat er veel nieuws in staat; dit boek lijkt veel op Superjuffie op safari (2013). In haar eentje kan juf Josje niet veel beginnen, maar de lezers krijgen een les mee: samen (en dan ook met anderen die door niemand aardig worden gevonden) kun je een hoop bereiken.
Afgezien van deze moraal van het verhaal, is Superjuffie gewoon leuk. Die grappige, stoute aapjes daar in de jungle, de vertederende witsnuitbeertjes, de grote schildpad die geholpen moet worden, dat is allemaal fijn om over te lezen. Juf Josje is weliswaar een volwassen hoofdpersoon, maar in haar handelen is ze net een groot kind. En zonder de hulp van de kinderen uit haar klas, is ze nergens.

Kortom: een nieuw avontuur voor de fans van Superjuffie, dat in feite helemaal niet nieuw is, maar de lezers precies geeft wat ze verwachten. Het boek kan ook gelezen worden door de enkeling die nog nooit van Superjuffie gehoord heeft, want er wordt in het eerste hoofdstuk kort uitgelegd hoe het werkt met juf Josje en de krijtjes.
Superjuffie in de jungle is heerlijk (voor-)lezen voor dierenliefhebbers vanaf acht jaar.