3sterillustraties: Annet Schaap
Van Holkema & Warendorf, mei 2016

Alweer het zesde boek over juf Josje, de juf die zodra er een dier in nood is een hap van haar krijtje neemt en verandert in Superjuffie. Een eigenschap die haar in het verleden lastige momenten opleverde, want directeur meester Snor mag er natuurlijk niets van merken dat zij zo nu en dan de klas in de steek laat om even een dier te redden.
Het gaat nu helemaal moeilijk worden, want groep 6 gaat drie dagen op ‘oerkamp’ en naast Juf Josje gaat meester Snor ook mee. Drie dagen doen alsof je in de oertijd leeft is best leuk, maar natuurlijk zijn er weer dieren in nood. Er woont een boer in de buurt die valkuilen graaft en enge klemmen zet om dassen te vangen. De dassen eten namelijk zijn maisvelden kaal. En dan is er Lisa, die net Ronja de Roversdochter gelezen heeft. Haar ouders maken veel ruzie en daarom besluit ze dat ze beter weg kan lopen om in het bos te gaan leven, net als Ronja. Iedereen gaat op zoek naar Lisa: de juf, de kinderen, maar ook alle dieren uit het bos.

Na de jungle en de oceaan blijft Superjuffie weer wat dichter bij huis. In het bos, op een oerkamp, een ‘oerstom kamp’ zoals de kinderen eerst zeggen, al blijkt het er heel leuk te zijn. Niks nieuws in dit boek, gewoon het volgende lekker leesbare boek over die lieve juf die aardige dieren redt, de ontzettend vervelende meester Snor, die steeds vervelender wordt, de kinderen die allemaal solidair zijn met hun juf. Én met Hakim, het vriendje van de juf, die haar geregeld helpt om aan de aandacht van meester Snor te ontsnappen.
Leuk is de scène waarin alle dieren willen helpen om het meisjes-mensje te zoeken dat kwijtgeraakt is, verder is het meer van hetzelfde. Een nieuw seriedeel waarin je krijgt wat je verwacht. Een fijn boek voor de fans van Superjuffie.

Superjuffie op kamp is smullen voor kinderen die zin hebben in een toegankelijk (en nogal voorspelbaar) boek over dieren in nood en over hun redding. Dit boek zal volgend jaar waarschijnlijk hoog gaan scoren bij de Kinderjury.
Voorlezen (ook in de klas; het boek heeft vrij korte hoofdstukken) kan vanaf een jaar of zeven (of groep 4) zelf lezen vanaf negen jaar.