3sterillustraties: Linde Faas
Lemniscaat, januari 2012

Opgenomen in de bundel De dikke Vlo en Stiekel

Floris wordt gepest. Bijna elke dag wachten Arjan en zijn vrienden hem op. Ze schelden hem uit voor Vlo, slaan en schoppen hem en pakken zijn spullen af. Logisch dat Floris niet graag naar school gaat. Dan komt er een nieuw meisje bij hem in de klas. Ze is zo klein als een kind van drie, ze heeft vuurrood haar en ze heet Stiekel. En wat belangrijker is: ze lijkt voor niemand bang. Ook niet voor Arjan en zijn vrienden.
Voor het eerst heeft Floris een vriendinnetje. Samen met Stiekel ontdekt hij Arjans geheim: zijn moeder is een voodoomoeder die ‘het onmogelijke mogelijk maakt’. Echt gevaarlijk wordt het als Arjan een plukje haar en een nagel van Floris te pakken krijgt. Die willen ze wél terug hebben, voor Arjans moeder er iets naars mee gaat doen. Met hulp van Stiekels vader moeten ze Arjans huis binnendringen… En dat is niet alles. Het wordt volgens Stiekel hoog tijd dat Floris in gaat zien dat hij zélf moet veranderen als hij niet meer wil dat andere kinderen hem Vlo noemen.

Floris is een heel gewoon jongetje, maar Stiekel is een geval apart. Een piepklein meisje met de energie van Pippi Langkous dendert het boek binnen en zet het hele verhaal op zijn kop. Er zijn wat vragen over haar: waarom is ze zo klein, hoe kan het dat haar vader niet groter is dan een kabouter, waarom heeft ze van die volwassen inzichten? In de sfeer van het verhaal ga je er in mee; Stiekel is Stiekel en ze is gewoon heel anders dan anderen. Een groter contrast dan tussen haar en het sukkeltje Floris is bijna niet mogelijk en daarom zijn ze een uitstekend duo. Dankzij Stiekel maakt Floris dan ook een ontwikkeling door: hij leert zichzelf accepteren zoals hij is.

Het boek is geïllustreerd met vrolijke gekleurde (!) plaatjes, jammer dat de kaft wat donker is, want die had wat meer mogen knallen. Het gedeelte over de voodoo-moeder van Arjan is misschien wat ver gezocht. Verder is Vlo en Stiekel een fantasierijk en vrolijk debuut, met hier en daar prachtige zinnen, geschikt voor lezers vanaf acht jaar. Ook een leuk boek om in de klas voor te lezen.

Dit boek is niet meer leverbaar als los boek, maar is opgenomen in de verzamelbundel over Vlo en Stiekel.