3sterillustraties: Marije Tolman
Querido, september 2018

Bekroond met een Zilveren Griffel en een Zilveren Penseel 2019

Een klein, nieuwsgierig vosje rent achter twee vlinders aan, omdat ze paars zijn. Bij een sprong komt hij verkeerd neer en dan… begint zijn droom.
Vosje droomt over toen hij een heel klein vosje was, in een hol woonde bij zijn moeder en bij zijn vossenbroertje en -zusjes, over hoe hij groter groeide, naar buiten mocht en stukje bij beetje de omgeving verkende. Over hoe hij elke dag nieuwe dingen leerde, en ook hoe hij leerde dat hij niet zo nieuwsgierig moest zijn. ‘Nieuwsgierig is doodgierig,’ zegt zijn vader. Gelukkig maar dat kleine vosjes ook wel eens hulp krijgen.

En als je het boek uit hebt, denk je meteen: nog een keer! En dan begin je weer opnieuw aan het verhaal van het vosje. Het is genieten, in alle opzichten. De tekst van Edward van de Vendel is mooi, liefdevol en summier, maar met de illustraties heeft Marije Tolman zichzelf overtroffen. Ze combineert groenige zwart-witfoto’s van bossen en duinen met tekeningen van dieren, waarbij vooral de speelse knaloranje vosjes over de bladzijden buitelen. De tekeningen in de droom van het vosje hebben geen, of een getekende, achtergrond. Op de bladzijden met de foto’s zou je zo in het boek willen stappen om samen met het vosje rond te dwalen tussen de bomen en door het zand.

Het verhaal gaat over nieuwsgierigheid en gevaar, over de veiligheid en geborgenheid van het hol, waar je zo grappig steeds een vossenbroerpootje in je oor hebt, tegenover buiten het hol avonturen beleven, over verdwalen en thuiskomen en over dromen en de werkelijkheid. Want het vosje droomt weliswaar, maar hij droomt over zijn leven en over wat er gebeurt. En hij droomt over het jongetje dat - net zo nieuwsgierig en zonder angst als hijzelf - door de duinen fietst en het vosje weer terugbrengt naar zijn veilige hol.

Een beeldschoon boek! Vosje is een dromerig boek waarin de illustraties alle ruimte krijgen en waarin je telkens weer iets nieuws ziet. Om voor te lezen is Vosje geschikt vanaf een jaar of zes. Zelf lezen kan vanaf acht. Eigenlijk is Vosje er gewoon voor iedereen.