3sterillustraties: Els van Egeraat
Kok Boekencentrum, november 2021

De moeder van Stijn is een arme spinster. Zijn vader moest meevechten bij een veldtocht en keerde niet meer terug, dus Stijn, zijn moeder Marrigje en zijn broertje Gerben hebben niet veel te eten. Op een dag komt er een ridder op een paard langs. Hij biedt Marrigje zeven zilverlingen als hij haar pasgeboren dochtertje Welmoed mee mag nemen. Marrigje stemt toe, want zeven zilverlingen betekent dat ze Stijn en Gerben naar school kan sturen, zodat de jongens een beter leven krijgen dan ze nu hebben.
Met z’n drieën verhuizen ze naar de stad Zuidvene, waar Marrigje trouwt met wijnhandelaar Martijn en waar Stijn en Gerben opgroeien en mee gaan werken in het bedrijf van hun stiefvader. Het gaat goed met hen, maar Marrigje heeft nog altijd spijt dat ze kleine Welmoed heeft verkocht. Stijn besluit op zoek te gaan naar zijn zusje, maar ontdekt al snel dat er iets niet klopt. Waarom wordt hij door ridder Evert in een kerker geworpen? En wie is de jonge Heer Willem van Beekhorst in werkelijkheid?

Waar is Welmoed? speelt halverwege de zestiende eeuw. Wie goed oplet, leest dat ‘Zuidvene’ eigenlijk de stad Zutphen is en dat de plaatsen Bronkhorst en Eerbeek ook in het verhaal voorkomen. Zelfs de Heer en Vrouwe Van Beekhorst hebben echt geleefd, al heetten ze in werkelijkheid Van Bronckhorst-Batenburg. De overige personages zijn fictief.
Het verhaal maakt nu en dan een grote sprong in de tijd en dat is wel eens een beetje verwarrend. Hoe oud is Stijn eigenlijk? Daar kom je niet precies achter. Het gekke is namelijk dat hij – ongeacht zijn stijgende leeftijd – het hele boek door dezelfde wat kinderlijke indruk maakt. Zijn veel jongere zusje Welmoed lijkt aan het einde zelfs ouder te zijn dan hij.

Er worden sprookjesachtige elementen door het verhaal gevlochten, zoals een hert dat zo nu en dan opduikt en de verhalen over prinses Welmoed die Marrigje aan haar kinderen vertelt. Het zijn stijlbreuken. Het boek zou sterker zijn geweest als het verhaal consequent realistisch zou zijn gebleven. Want Waar is Welmoed? is verder een leuk, interessant (en helaas dus een tikje rommelig) verhaal en Agave Kruijssen heeft al eerder laten zien dat ze in staat is het verleden tot leven te brengen.
Geschikt voor lezers vanaf een jaar of negen die van geschiedenis houden.