3sterQuerido, september 2015

Dit boek is ook opgenomen in Mee met de dierenambulance.

Het zal je maar gebeuren als je vrijwilliger bij de dierenambulance bent: je moet naar een adres waar iemand een krokodil heeft zien scharrelen! Of je belandt midden in een burenruzie, waarbij de ene buurvrouw de andere uitscheldt voor ‘rotwijf’ en ‘dierenbeul’ omdat haar kat in de tuin van de buren in een betonnen buis is gevallen. Of je moet even een spin ophalen, een grote, harige huntsmanspin die uit het laatje van een houten kastje kwam kruipen. Het kastje was juist per schip uit Bali afgeleverd. Huntsmanspinnen kunnen behoorlijk bijten, het is maar dat je het weet. Of je moet naar een supermarkt, waar zojuist tussen de bananen een baby-gekko uit een ei is gekropen. Of je moet een zwaargewonde kat onder de motorkap van een auto uit zien te halen…

Net als in We gingen achter hamsters aan (Querido, 2014) schrijft Bibi Dumon Tak in dit nieuwe boek over haar vrijwilligerswerk bij de dierenambulance in Amsterdam. Weer zijn er gekke, gewone en griezelige situaties waarin ze terecht komt. Vaak komt het goed met de dieren waarvoor de ambulance uitrijdt, soms loopt het ook minder goed af. Ronduit verdrietig is het hoofdstukje over poes Polly die in de gracht valt en er niet meer uit kan.
Ook weet je voortaan hoe het er bij de telefooncentrale van de dierenambulance aan toe gaat en hoe vrijwilligers mogen oefenen voor Eerste Hulp bij Honden op oefenhond Lima. Lima is overigens geen vrijwilliger: ze vraagt tien brokjes per uur. Ze vindt het dan wel goed dat je mond-op-hond-beademing op haar probeert!

Wie na de Hamsters meer wil lezen over de dierenambulance, kan met We gingen op krokodillenjacht naadloos verder. In feite is dit een informatief boek over dieren, maar alle gebeurtenissen lezen zo soepel als fictie. Het is een fijn boek dat vertelt over de leuke kanten van het werk bij de dierenambulance, maar dat de nare gebeurtenissen niet verdoezelt. De dood van een dier hoort ook bij het leven.
We gingen op krokodillenjacht is opnieuw een heerlijk boek voor alle dierenartsen in de dop en voor kinderen die later óók vrijwilliger bij de dierenambulance willen worden. Dankzij de afgeronde hoofdstukken is het boek bovendien een aanrader voor kinderen die niet zo graag lezen.
Geschikt voor negen jaar en ouder.