3sterillustraties: Hugo van Look
Leopold, september 2012
AVI E4

Dolfje (het jongetje dat bij volle maan in een weerwolfje verandert) is met zijn klas op schoolreisje naar De Efteling geweest. Maar op de terugweg in de bus gebeurt er iets raars: de chauffeur is een vals klein mannetje, er drijft een vreemde mist de bus in en vlak voor hij in slaap valt, hoort Dolfje heksenstemmen. Thuis blijkt dat zijn vriendinnetje Noura niet meer in de bus zit. Is ze ontvoerd door heksen? Samen met zijn vriend Timmie, Opa Weerwolf en weerwolf Leo gaat Dolfje terug naar De Efteling om Noura te zoeken. Gelukkig is het net volle maan, zodat Dolfje een weerwolfje wordt. Maar van diezelfde volle maan profiteren ook de zeven heksen uit het sprookjesbos… zij komen bij elkaar voor een samenzwering van de Nacht van de Macht van Acht. Om de achtste heks uit het Spookslot tot leven te wekken, hebben de heksen meisjesbotten nodig, liefst van een weerwolfmeisje voor de extra magie. Hoe kunnen Dolfje en zijn vrienden die arme Noura redden? Gelukkig komt er hulp uit het hele Sprookjesbos.

Weerwolfnachtbaan is alweer het tiende boek over het weesjongetje dat elke maand een weerwolfje wordt. Tien delen weerwolven is wellicht zo onderhand wat veel van het goede, maar toegegeven: de boeken blijven lekker spannend. Dit deel is op een wat eenvoudiger AVI-niveau geschreven dan de meeste andere delen. De illustratie op de kaft maakt de lezers al lekker: een hologram van de volle maan, waarin Noura lijkt te verdwijnen, met de kop van Langnek uit het Sprookjesbos van De Efteling die met zijn ogen rolt. Het boek is geïllustreerd met gekleurde plaatjes. Na het lezen van dit boek zullen heel wat kinderen bij hun ouders gaan zeuren om weer eens naar De Efteling te gaan: het sprookjesbos, achtbanen, de schipschommel, het spookslot; tijdens hun nachtelijke zoektocht doorkruist Dolfje zo ongeveer het hele park.

Weerwolfnachtbaan is dus niets nieuws onder de zon (of onder de maan, in dit geval) maar biedt een hoop leesplezier. Het boek is voor lezers die AVI E4 aankunnen. Elke zin begint op een nieuwe regel, op elke (dubbele) bladzijde staat een gekleurde illustratie. Een boek dat zijn weg naar de lezers makkelijk zal vinden, geschikt voor griezelliefhebbers vanaf zeven jaar.